onsdag 29 oktober 2014

BACKE & TEKNIK PASSET

Foto: Thea. GT på väg uppför i vinterbacken.
Hade tur med vädret idag och hann köra min utomhus träning innan det börja skvätta från skyn. Idag körde jag ett pass jag kört mycket de sista åren. Det är ett intensivt Backe&Teknik pass. Innebär att huvudbetoningen på passet är back intervall uppför. Men istället för att bara rulla ned igen innan nästa intervall så kör man en DH slinga där man tränar på lite trixiga grejer. För min del har jag ganska mycket hopp på den slingan just nu, just för att bli säker på att hoppa. Man kan ju variera slingan så den blir skojig. Då har man något att se fram emot när man nått toppen av backen. Passet behöver inte ta längre tid än 45-60 min och man har fått en perfekt genomkörare på de viktigaste delarna i MTB XCO.

Idag körde jag 12 st intervaller och snitta ca 1:27 min uppför. Hade egentligen ingen bra dag på cykeln utan det kändes mest tungt. Men nu är det gjort och det känns bra :.)

Några bilder från min DH slinga, vid sidan av huset :.))

Första lilla rockgarden på DH slingan
Dubbelhoppet


Stora hoppet, följd av mini rockgarden som man hoppar över.

Serpentin kurvorna i slutet av DH slingan.