lördag 23 juli 2016

LÄTT SOM EN PLÄTT

Det var vilodag igår med endast lite pendelcykling till och från jobb. Fast jag var en kortis till gymet på morgonen och körde ett kort pass ben och bål styrka. 

Idag är det en supervarm och solig högsommardag. På fm hade Irma förtur med träning så jag fick en lugn fm med barnen och vi var förstås ett bra tag nere vid stranden. 

Efter lunch då man var som mest jäst efter nästan 2 dygn med mest vila så vägde jag in mig med en chock! Vågen visade 79.1 kg och ett tag tänkte jag kasta in handuken på dagens pass som var rejs upp till alpe de huez. Går ju liksom inte ta rekord då man är 2,5 kg tyngre än när man satte rekordet. 

Men jag gjorde ett försök ändå och det var verkligen riktigt svinjobbigt!! Varmt så man nästan koka i boden, så 2 flaskor vatten gick åt på vägen upp. Jag höll bra tryck och fick in bra flyt. Krokna lite ett tag i mitten men kunde vända tillbaka mot de 340 watt jag siktade mot. 
Snittet blev till sist 337 watt i snitt och då jag satte rekordet hade jag 333 watt i snitt. Men de 4 watten extra idag hjälpte ändå inte till rekord. Jag var ändå 1 min och 20 sekunder från mitt rekord på detta rejs. Det var lite surt men så är det i denna sport. Vikten är viktig att hålla så låg som möjligt men utan att tappa för mycket watt i benen. Trixig utmaning det!

Just nu är jag starkare på flacken än på länge men blir det brant länge så kostar det på och jag orkar inte hålla farten lika länge uppför. 
Dock så i Norrtäljes slalombacke då jag kör 10 st runt 2 min är det ingen skillnad fartmässigt, utan där matchar jag fortfarande med lite tyngre vikt. Däremot dubblar jag till 4 min stigning som det säkert är på VM så skulle det vara bra att komma ned åtminstone 1,5 kg för att orka bättre i längden och inte köra slut på sig för tidigt i rejset.
Men!!!!!...
Det är lätt som en plätt att gå ned, bara man får med sig moralen!!! ....hur jag nu ska övertala den.....hmmmmm.....om jag bara kunde muta moralen med godis så hade det hela inte varit ett problem:-)