torsdag 20 oktober 2016

60000KR vs 5000KR

Gjorde ett litet kul test här hemma på Xc banan. Testa köra så fort jag kunde på scott scale 900 premium 2016 vs scott aspect 970 2017. Den förstnämda hojen är bland det snabbaste hardtail som finns och kostar över 60000:- i butik.

Den andra hojen är bland det skapligare billigaste som finns för att köra i skogen med och kostar lite dryga 5000 kr i butik men med handen på hjärtat är aspecten lite upphottad med singel klinga i fram och hydraliska skivbromsar, men av väldigt billig kvalite.

Med en snabb blick på hojarna ser de lika snabba och coola ut. Tittar man lite mer ingående och med ett tränat öga ser man stora skillnader. Väger man hojarna så är det oxå stor skillnad. Premiumen 9,35 kg. Aspecten 14,44 kg.

Banan är 2,2 km och har mer Dansk xco karraktär än Svensk xco karraktär: Banan mycket Kuperad, slätt underlag med en hel del byggda hinder som rockgarden, hopp och en hel del kurvor både doserat och på skrå. Torrt och snabbt före idag.

Börja köra med premiumhojen och satte en normal tid för mig på banan på 8:44 min(snittpuls 151). Gick bra och satte alla partier fint. Inga konstigheter!

Sen körde jag aspecten och starta bra. När det gick snabbare på en stökigare parti tappa jag kedjan. Stanna och på med kedjan och vidare. Hoppa i alla hopp utom det största men där går det lika fort att köra bredvid. Lite problem med de dåliga bromsarna och i den brantaste utförslöpan sprang jag ned annars hade jag inte fått stopp på ekipaget. Man kände att cykeln inte var lika rapp i accet men det gick ändå rätt skapligt att hålla bra fart med hojen. Satte en tid på 9:20 min (snittpuls148).

Fick ta i rätt bra med Aspecten så skulle inte orka hålla det tempot så länge men visst går det åka skapligt fort med en billigare cykel men det krävs rätt mycket övning på en dyrare hoj först😊

Summasumarum: Med det menar jag att: är man rätt hyffsad på något så kör man inte så mycket långsammare på sämre grejer. Är man däremot inte lika hyffsad så är bra grejer superviktigt för att inte tappa oändligt. Gäller i det mesta!!!

 ja