onsdag 18 januari 2017

GRAN CANARIA DAG5 TOPPEN

Dagen D var här på Gran Canaria. Ända sedan 1995 har vi med jämna och ojämna mellanrum kört detta rejs. Snabbast tiden satte jag 2013 på 2:23:07 tim. Då på stel 26 tum titan mtb.
Detta år var det racer och jag var ute efter rekordet då jag känner mig i bra form.

Lars starta kl 8:30, robban 9:10 och Stefan 9:15. Jag fick sista startled och fick starta kl 9:30🙂
Starten var i början av fatagavägen där motorvägen går under. Jag körde på hårt men kontrollerat.  Vid första mellantiden vid toppen av första stigningen hade jag tappat 3 sek och körde dit på 21:44 min. Hade sedan bra flyt och strax ovan san bartelome körde jag om Stefan som hade tungt och bröt sedan. Fick häng på en lvg schweizare som låg någon serpa före mig och han ville inte jag skulle komma ikapp så det blev bra morot upp till ajacata. Vid korsningen ledde jag över mig själv med 1:30 min med tiden 1:39:49 tim Då blev det brant och riktigt jobbigt. Passerade Robban i branterna ovan ajacata. Sen in i molnen och kylan. Höll trycket även sista biten och passera Lars sista kilometern. Kommer in på vändplanen på toppen och bränner av slut tiden och den visar 2:23:07 tim. Exakt samma tid som 2013. Nöjd med den tiden då jag tyckte jag körde bra fast jag krokna lite sista biten. Riktigt tuff stigning detta.

Sån tur var så lyste solen på toppen då vi var ovan molnen. Men man frös ändå så man hacka tänder. Cyklingen ned till lite mer värme i san bartelome blev en plåga.

Frös så hela cykeln skaka och vobbla så fick köra sakta. Kände knappt bromshantagen då fingrarna var stela och frös om tårna oxå. Riktigt kallt där uppe.
Finns ingen annanstans jag frusigt så som på denna nedfart. Denna gång var bland de värre gångerna.

När vi kom till san bartelome satt stefan redan och fika. Blev inte så 
Njutbar fika idag då det var moln även där så jag satt mest och huttra. Först nere vid playan var det varmare och man kunde slappna av. Nu blir det vila vid poolen då solen lyser här. Overandtotalout🙂