lördag 5 september 2020

HUSQVARNA XC


 Säsongspremiär med Husqvarna Xc idag och Hallby Xc imorgon. Husqvarna banan är min favorit bana och bästa banan i Sverige tycker jag. Men den kräver oxå sin man/kvinna då den är väldigt kuperad. 

Jag var nog lite extra nervös inför start idag  då jag inte riktigt visste min kapacitet och det var ett rätt stort och bra startfält i H 40 klassen som jag kör sista året i. Nästa år blir det H50.

Jag fick bra start och hamna ganska snart på hjulet efter Warren Bates som är lätt och väldigt bra uppför. Han höll bra fart och jag fick bita i uppför. Däremot kände jag att jag nog hade lite mer att ge utför. 
Men då tempot var så pass högt och ingen pressa på bakifrån så såg det ut sådär i 2 varv.
 In på varv 3 av 4 varv så börja Warren krokna lite och det blev lite oroligt i ledet och jag tror Calle Nelson gick upp i täten. Jag följde med och gick upp i täten på toppen. Sedan satsa jag på att öppna spjället på fullgaz utför och jag fick ganska snabbt en lucka som jag sedan kunde försvara in till mål. 
Så....
Bästa möjliga säsongs start för mig och jag är riktigt nöjd.
2a blev Björn Österberg och 3a Niclas Persson.

Nu gäller det att ladda in energi o benen igen och ladda om inför morgondagens race i Hallby som oxå har en fantastisk fin bana.