söndag 10 augusti 2014

SPETSAT NORRTÄLJE XCO TT


Foto: Anna. Bildbeviset att jag är före Uffe precis i början. Strax efter denna bild gick dock Uffe om och ifrån :.)

Idag kördes det Xco TT hemma i Norrtälje istället för Salbohed. Det blev så när det varit sådan stor skogsbrand i närheten av Salbohed. Tommy som skulle haft det rejset for till Örebro där de oxå körde för VM TT.
Vi i Norrtälje var 8 st startande och den det gällde att slå idag var fd dubbla världsmästaren Ulf Johansson. Uffe som inte satsat för fullt på ett tag har varit möjligt att slå och dessutom hade jag hemmabana.
Visste att Ulf kört bättre och bättre sista tiden då han ledde SM:et innan han tvingades bryta och han slog mig i Härnösand.
Starten går och jag har bra ben och kör på uppför den tillspetsade kvisthamra bana. Efter halva stigningen går Uffe om och bombar sig uppför. Jag kör på maxrött och hänger precis med. Så fortsätter hela första varvet och jag inser att den farten kommer jag inte kunna hålla varv 2. Min förhoppning är att Uffe ska känna sig lite trött oxå men det verkade inte så när vi börja långa klättringen på varv 2. Jag tvingades släppa och Uffe gled ifrån.
Jag tyckte jag körde på bra men Uffe verkligen förnedrade mig idag och han var nästan 3 min före mig imål. Suck!!! har Uffe den här farten på VM blir han en medaljkandidat igen.
Ulfs tid 1:09:02 tim.
Min tid 1:11:42 tim.
Lite mer data från mitt race: Medelpuls 161/89%, maxpulsen 175/97%. Den totala stigningen var 520 meter. Höjdskillnad per varv var 80 meter på 2,8 km.
Hastighet var 14,8 km/h varv 1 och 13:8 km/h varv 6. Varvtider: 11:25, 12:01, 11:44, 12:01, 12:08, 12:21 min. Både jämt och ojämna tider. På första varvet haka jag på Uffe och gick på alldeles för mycket rött. Litet bakslag varv 2. Varv 3 har jag hämtat mig lite och försöker öka takten igen. Men Uffe glider ifrån precis som min kraft så på varv 4,5,6 kör jag min fart men blir lite tröttare varv efter varv.
Nästa lördag den 16/8 kl 10:00 kör vi race igen på samma bana, kvisthamra bikepark i Norrtälje. Bara komma och rejsa om man vill.