söndag 21 november 2021

MELLINGEHOLMSCROSSEN

Idag var det fjärde deltävlingen i den lokala cross/mtb serien här i Norrtälje. Platsen var den legendariska Mellingeholmsparken. I denna park har vi kört denna typ av rejs i många år på höstkanten.

Dagens bana var nästan identiskt med fjolårets bana men ett vindfälle gjorde att en liten omdragning med en extrabacke satte lite mer teknisk färg på banan. Riktigt kul. Annars är banan snabb med några knixiga kurvor. Så en riktigt utmanande och skojig bana men oxå väldigt jobbig bana.

Vädret för dagen var lite aprilväder fast det är höst. Ena minuten sol och andra minuten snöstorm. 

Efter vi tränat på banan samlades alla 17 st till start och till en början var det mest sol och torrt. Men efter halva rejset så drog snöbyar över banan och det blev riktigt lerigt och halt. 

Jag kände mig stark idag och hade bra tryck i benen. Tyvärr för min del så faila min tekniska förmåga när det gällde att passera "hoppa av hindren" utan att hoppa av cykeln. Här var unga Hampus ungefär 10 gånger bättre och flög över dessa och tjänade några viktiga sekunder på det per varv. Hampus var desutom i bra slag så de sekunderna han var snabbare över hindren kunde jag inte täppa utan det blev att jag istället tappa några sekunder per varv. Hur jag än försökte så närma jag mig inget. Lite frusterande då jag kände mig rätt stark. Men bara acceptera sin svaga länk idag och man får träna lite mer på sådant, Jag rulla iallafall in som andra man idag så nu är det jämt i denna serien då Hampus och jag har samma poäng. Så den som är först av oss nästa söndag på Nordronacrossen tar hem serien 2021.