söndag 29 maj 2022

HUSKVARNA MTB TOUR

Huskvarna Mtb tour är helt klart min favorit bland Mtb Xco tävlingar i Sverige och jag tycker oxå det är den bästa Xco banan i Sverige. Där Hallby banan kommar på en andra plats och 3a Borgbanan hemma runt huset på kullen☺️

Men Huskvarna är oxå bland de tuffaste banorna om inte benen, lungorna, hjärtat och huvet inte sammarbetar perfekt då banan har  brutala långa stigningar och tuffa utförslöpor. Det som gör att den är bäst är oxå underlaget som är mest slät hårdpackad jord som gör att det trots så tuff bana ändå går rätt fort. Jättekul!! Men vad gäller byggda sektioner så är Hallby roligast därav är Hallby 2a. Men skulle Borg banan haft ett större berg det legat på så skulle nog Borg vinna😄☺️

Rejset då! 

I torsdags börja touren med en backprolog. Den har nog aldrig känts bra för mig då jag inte har det där panget. Jag är mer disel och slowstarter så det rejset är en plåga. Där blev jag 4a men bara 11 sek efter Tommy Evaldsson som vann.

I fredags på sena eftm var det kungaetappen Xco rejset där det går att göra mest tid mot konkurenterna. Starten var rätt lugn och jag hängde med bra runt 4-5 plats. När det bar iväg uppför gasa Tommy E och Tommy Olsson(H60) på ordentligt. Jag sladda lite men avancera till 3e plats. Sved ordentligt i benen och det kändes att min form inte var optimal för denna tuffa bana. Men hängde precis med. Blev en hel del omkörning av cyklister i klasser som startat tidigare och det passar inte mig bra då jag vill ha jämn hög fart. Så jag fick slita. Efter 2 varv krokna Tommy E och jag gick upp i ledning i H50 men hade några meter fram till urstarke Tommy O. Man vill ju inte bli slagen av äldre klasser men Tommy var starkare än mig idag så han slog mig idag 🙌💪. Men jag vann H50 med 1:10 min tillgodo på Tommy E.

I lördags var det XCC. Där var ny dragning av banan och den var klart bättre än i fjol. Det blev ett tight rejs och jag tyckte det kändes bättre i benen än på XCO rejset. Försökte gå loss i mitten av rejset men Tommy E hängde med och han var oxå lite starkare i slutet så jag blev tvåa men bara några sek efter.

Så tog hem totalen i H50 kladsen och är supernöjd med det. 

Det ger lite mer inspiration att fortsätta träna på för lite, lite bättre kraft till Falun som blir nästa rejs.


Foto: Andreas Joakimsonhttps://www.instagram.com/andreasjoakimson




 

Det är ju inte bara nackdel med sena starter. Det innebär ju att man kan ut och fincykla i närområdet och upptäcka nya fina vägar och stigar. Sånt är nästan lika kul som själva tävlandet. Hann med 2 sånna sköna pass denna weekend❤️👍några bilder från de passen nedan.