måndag 25 juli 2022

JÄRFÄLLA MTB XCO SM 222



Så var året mål över för denna gång. SvenskaMästerskapen i Mountainbike Xco.
Jag var ju mästaren 2021 då jag vann i Göteborg. Denna gång var det nästan på hemmaplan och jag ville verkligen vinna igen och försvara tröjan. Det hade jag varit så nöjd med om det lyckats. Men tyvärr så gick det inte ända fram men det blev en fin brons peng som jag nu lite i efterhand är nöjd med.
Men det sved bra i själen vid målgången då jag banna mig själv att jag inte var bättre idag.
Henrik Mård körde fantastiskt fort som han bevisade redan på tempot och jag insåg snabbt att det nog bara var ett haveri som skulle få stopp på guldet för honom denna dag. 

Tommy Evaldsson körde oxå fort som oftast men han brukar krokna. Men idag fick han bara en kort shackning i mitten på loppet. Jag närma mig och var som närmast bara ca 10 sek bakom. Jag orka dock inte täppa luckan helt och
sedan körde Tommy fortare på 3 km slingan så jag tappade igen mot slutet av rejset. 
Jag hade hjärnspöken på 3e slingans stentrappa och jag var en av de få som inte vågade köra i full fart i stentrappan längst bort på banan. Utan jag tog mig ned lite mer rullandes. Det var ett tapp på ca 2-3 sek per varv och där passera vi 4 gånger. Det hade inte gjort något på slutresultatet men satte självförtroendet lite ur spel på den slingan. Jäkligt dåligt av mig och det grämer mig mycket så här både före och efteråt. 
Men jag tänker att är man inte säker på ett parti så är det inget bra att chansa. Särskilt när man blir äldre. Kommer ju fler SM!!!
 Men det blir tuffare och tuffare då det kommer nya 50 åringar in i klassen redan nästa år. 
Dock kommer jag säkert köra någon B linje på nästa år oxå det har jag ju börjat gjort redan.

Får grattulera Henrik M och Tommy E
Som var starkare än mig denna gång.