lördag 15 oktober 2022

NICE I NICE

Det var några år sedan men till sist kunde vi inte hålla oss längre med att få komma ut i världen en sväng. Det var bara i 5 dagar men för ekonomin och som familjeresa var det lagom. 

Jag tog med mig en mtb bike oxå så jag kunde få några timmars cykling i bergen. Vi reste till Frankrike/Nice. Jag har varit på cykelresa här 3 gånger tidigare och oxå rest hit då jag körde mitt första master VM i Pralupe. Så lite bekant var man med området även fast det var 13 år sedan man var här sist.

Nice är suveränt för cykling då det finns så många vägar överallt samt höga berg. Samt att flygplatsen ligger nästan i staden gör att det går att åka vanlig buss till o från. Går till och med att promenera om man har lätt packning. Vi bodde 4,5 km från flyget. Längst med vägen vid stranden o havet. Det var ca 19-20 grader i vattnet så gick bra att bada o simma. Simon bada mest av oss. 

Jag fick 3 st pass i bergen. Jag stack iväg tidigt. Innan det ljusnade för att kunna köra 2-3 tim. Vi hade maximal otur med vädret dag 2 och fick ösregn hela den dagen. Inge vidare cykling. Kallt och blött. Men sedan blev vädret bra de sista dagarna och cyklingen blev så härlig som man tänkt. 

Enda kruxet är att det är grymt mycket trafik när man ska in o ut ur stan och Nice är stort så typ 30-40 min får man verkligen vara skärpt. När man väl kommit iväg en bit blir det mer normal trafik och cykling på toppnivå.

Hoppas komma tillbaka någon gång igen och få cykla lite mer här. Jag körde som sagt på en scale mtb och det funkar bra om man inte har så brottom. Jag cyklade bara asfalt. Men det är klart att en racer här är mest optimalt.