torsdag 3 oktober 2019

HEARTBEATS



Det är höst. Blött och kallt ute så det fick bli trainer som så oftast nuförtiden. Särskilt då vädret är lite sämre.

Körde combipasset idag som består av 4*4 min + 5*1 min + 15 st 20/40 sekundare med lite lättare cykling mellan blocken. Det är ett riktigt tufft och långt intervallpass som jag mest kör på vinterhalvåret. Annars är ju oktober månad en vilomånad för cyklister (förutom de som satsar på cyclocross). För min del så är kropp och huvud så van av att få sin dos träning och även vikten måste hållas lite någorlunda så jag tränar på året runt. Däremot så är det inte så alla pass så fokuserade och hårda utan det blir lite mer att jag tränar det jag har lust att träna för dagen.

Annars så.... var jag till hjärtläkaren igår och kollade upp hjärtat då jag fått förmaksflimmer på de två sista tävlingarna jag kört iår. Kopplades upp på ekg, kolla blodtryck och även check med ultraljud att allt såg bra ut. Och allt var tipptopp!! En drös blodprover togs den första gången på akuten och det var oxå bra.

Men ändå fick jag förmaksflimmer!!

Orsaken är inte spikad och varför är diffust. Men saker som stress, ansträngning, infektioner, trötthet, smärta, mm kan utlösa sånt här.

Det jag har är paroxysmalt flimmer. Då hjärtat och min fysik är god så är det inte så farligt om det händer. Men hård fysisk aktivitet går inte då hjärtat får en sämre förmåga att pumpa runt blodet och syresätta sig. Så då är det bara att kasta in handuken för den dagen. Händer det ofta är det såklart inte så bra. Googlar man på det så tar de ju upp massor av bieffeker men ju bättre grundhälsa man har desto mindre risk har man att sånt kan hända. Jag menar sånt skit kan ju hända ändå....

Jag ochläkaren kom överens att köra på ett tag till. Försöka stressa mindre, vila bra mellan träningar och ska börja ta lite extra magnesium och se om det hjälper. Man kan medicinera sig mot detta men då det sänker pulsen med 10% så var det inte att tänka på. Jag har ju en vilopuls på 36-37 så det blir lite väl lågt då. Även maxpulsen påverkas och då även effekten så jag fick bara medecin att ta då jag får flimmer.

Men börjar jag få detta för ofta så lutar det åt ablation. Men det tar emot även fast det sägs man ska bli symtomfri då och det ska inte ta bort någon effekt.

Får utvärdera detta några månader eller år. Tiden får utvisa! För kanske har jag tur och det försvinner eller så har jag det inte och det blir sämre. Den som lever får se. Lever på hoppet som vanligt👍