måndag 6 januari 2020

TRETTONDAGSRACET


Traditionsenligt så fick vi till det 20e trettondagsracet på de 23 åren som racet funnits. Tre gånger har det ställts in pgrav olika orsaker. Tex förra året hade stormen alfrida precis passerat och då var det fullt med nedblåsta träd överallt och rejset ställdes in. En hel del olika fören har det oxå varit. Något år fick vi skotta snö för få till en bana. Något år var det närmare -20 grader då vi körde. Men de flesta gångerna har nog sett ut som idag. Blött, lerigt och grått. Banan är kort och går mycket på grus så trots vädret är banan snabb och lätt - mätt i xco samanhang. Men det är ganska kuperat så man blir riktigt trött mot slutet om man gasar på. 
På detta traditionsrace så gäller det att köra så många varv man kan på 60 min. Alla startar samtidigt. 
Detta år kom ett lass från mtb täby och fyllde på startlistan så vi blev 11 startande. Annars är det lokalt inte många som kommer och kör tyvärr.

Dagens race för mig gick riktigt bra. Jag var lite loj i starten då jag helst ville det skulle gå lite lugnare i början. En timme är långt på denna jobbiga bana. Men Hampus var med och han ville ha fart. Så Hampus fick en lucka i början och jag fick ta mig i kragen och på några varv så täppte jag luckan men det kosta lite så jag fick ligga på hans hjul i rätt många varv för att återhämta mig. Läste oxå in vilka partier som jag kontra hampus var snabbare i för att försöka plaera en attack. När det gått 30 min så gick tempot ned något och Hampus gjorde några små missar så då stampa jag med fullkraft på pedalerna. Kände mig stark och satte upp riktigt högt tempo ett varv. Hampus släppte och jag fick en rätt rejäl lucka. Attacken tog dock mer på krafterna än jag räknat med så bara något varv senare började Hampus knappra in. Jag försökte höja tempot på mina partier på banan och undet några varv höll jag avståndet. Var rejält trött de två sista varven men luckan jag skapade räckte för att vara först i mål efter timmen även fast Hampus nästan var ifatt på slutet. 

Blev kanon bra träning och riktigt kul med så många på banan. 
Imorgon blir det vilodag.