fredag 24 september 2021

SWECUP FINALEN OCH BANAFIX


Ovan så testkör jag campusbanan i Norrtälje som Calle Friberg och jag renoverat under några veckor. Vi har lite smågrejer kvar att fixa där men det mesta är klart. Riktigt rolig och bra blev banan.

Tävlingsäsongen är ju så gott som över för min del så nu blir fokus på fixa mtb banorna här i Norrtälje tills snön kommer och det blir skottad snöspår mtb xco. Det är superskoj och en annan dimension av mtb xco.


Nedan en lite sen sammanfattning av Swecup finalen i Mtb Xco som var i Hallby/Jönköping för någon helg sedan. 

Hallbys mtb xco bana är nog en av de mest tillfixade banorna i Sverige. Den är grymt fin och kul. Helt klart en av de bästa i Sverige.

Men även fast jag verkligen gillar banan har jag lite svårt på den och det är nog för att det mest är powerbackar på den. Inte så jättelånga men branta och supertuffa. Jag är bättre på lite längre backar. Jag har lite för dåligt pang i benen helt enkelt. Annars passar banan mig bra.

När starten gick kom jag iväg bra men var sedan öite för passiv och hamna några placeringar för långt bak. När det sedan vurpades framför mig så var jag plötsligt en bra bit efter täten i H50.

Tommy Olsson var i täten och hade snabbt skaffat sig en liten lucka till Tommy Evaldsson. 

Jag låg ca 30 sek efter och fick kämpa hårt för att få in flytet. Men efter något 2 varv var jag ikapp Tommy Evaldsson och gasade om. Kom sedan ganska snabbt ifatt Tommy Olsson och efter halva 3e varvet så var jag i täten. Körde på så mycket jag orkade och fick en liten lucka.

Min fart räckte på sista varvet att hålla täten och komma först över mål linjen men Tommy Olsson var bara 14 sek efter så det var tight denna gång.

Så blev vinst denna dag och även totalvinst i Swecup H50 klassen.