lördag 22 april 2023

RAMNÄS FÖRSTA CHANSEN XCO

Det var en riktig vårsommar dag idag med uppåt 20 grader varmt, sol och torr fin bana.

Det var rejsdax i Ramnäs på deras första chansen xco tävling.

Banan mätte 2,4 km och hade fina jordstigar som var lite grusade här och där. Precis som vi har här hemma. Banan var ganska lik Borg banan fast den var lite mer kurvig men det var kul tyckte jag.

Den gick oxå på ett litet område så det var mycket snitslat runt kullen och kändes lite snurrigt på uppvärmningen men efter några varv hitta man bra. 

Jag körde i seniorklassen då det inte fanns veteran klasser så det var bra motstånd och vi starta även med juniorerna. 

Enda kruxet var att jag blev uppropad bland de sista och fick stå i 5e och sista startledet. Suck!

Blev till att bränna mycket krut på första varvet att köra upp sig. Men efter 1,5 varv var jag ifatt täten som var 3 st. Nu blev vi 4 st.

Så kördes det i några varv. Tempot var högt men under kontroll. Fick lite återhämtning. När det var 3 varv kvar blev det strulstopp framför mig som gjorde att 2 st kom loss och en vurpa. Jag fick börja jaga. Kom ifatt 2an efter något varv och efter ytterligare 1 varv så var jag i täten före en junior. 

Jag ville inte ha spurt så jag gasa på allt jag hade på det sista 7e varvet och fick några meter här o där men junioren Axel hängde med. Och så klart blev det spurt på slutet och av 100 spurter så loosar jag 100 spurter så blev slagen av junioren med några meter men vann iallafall seniorklassen. Riktigt nöjd med känslan och flytet idag. Det var kul!

Stefan hade det lite tyngre i samma klass som mig och blev 16e man.

Irma vann dam senior och Simon blev 5a i P 11-12 klassen 👍🚴🏻😀

Nästa race blir i Säter om en vecka.