söndag 17 augusti 2008

1:a Svenska cupen MTB XC H-30 2008

Helgen är över.
Helgen som kunde göra mig till Svenska cupen vinnare i H-30 2008.
Det härliga var att helgen var till min fördel.
Äntligen!!!
XC 3*6,3 km
Svenska cupen finalen avgjordes i Södertälje i helgen och det var en dubbel tävling med ett vanligt xc på lördagen och ett långlopp på söndagen.
Det jag fokuserade på mest var att försöka vinna lördagens xc och det lyckades jag med men det var på håret. Jag var alldeles för loj i starten och var bara 10:a ut på banan i södertälje som bestod mestadels av singeltrack och rätt stökig singeltrack. Så det blev mycket köande i början och jag kom ej om de pigga cyklisterna. Först när jag närma mig varvningen så hade jag kört upp mig till 3:e plats. Men jag låg 1 min efter Pär Kumlin som var i ledning. MTB Täbys Fredrich Hammarström körde mycket starkt och det tog ett halvt varv till innan jag lyckades komma om honom och nu var jag 2:a. Vid varvningen till sista varvet så var jag 20 sek efter Pär. I den enda långa brantabacken så var jag ikapp och gick om direkt. Pär hängde med till sista loopen och där fick jag ett litet stopp vid ett dike och det förstörde flytet för Pär som oxå fick stopp och jag sprang uppför stök backen och hade en 30 meters lucka som växte intill mål och jag lyckades vinna med 21 sek före Pär. Fredrich var 3:a och Stefan Norlin körde kanon bra och blev 4:a och 5:a blev Justus Adedoyin som är tillbaka efter en skada.

Långlopp 6 mil
Söndagen bjöd på regn, lera och mycket vattenpölar. 6 mil skulle vi köra på långloppet och det är inte min favoritgren "långlopp". En halvdålig start och jag tappa nästan direkt elit fältet men snart fick jag följe av Jan Jakobsson, Joachim Lyth, Justus Adedoyin och Peter Karlsson. Justus tappa först sen tappa Peter och strax efter halva loppet så tappa jag. Men Jan körde av sadelstolpen så jag lyckades vara före honom iallafall men han kör ju H-40 så det spela ingen roll egentligen Den starkaste H-30 för dagen var Pär Kumlin som var helt överlägsen och vann över Joachim Lyth med 8:44 min. Jag blev 3:a 13:09 min efter Pär. Men den segern var Pär värd. Stort grattis Pärra!!!

Det stora för mig denna dag var att jag vann Svenska cupen totalt i H-30 klassen och det är jag supernöjd med.
1:a på SM H-30 XC 2008
1:a på Svenska cupen H-30 XC 2008
Det blir svårslaget nästa år!!!