söndag 19 september 2010

SHARP DISTANCE HEART


Idag blev det lite eftermiddags distans cykling. En nätt tur på 2:40 tim med 124 i medelpuls. Körde sättraby-rundan. Därefter blev det lite matrialvård av cykel och kläder efter gårdagens gyttjebad samt massor av lekar med Iza.
Gårdagens race då!!
Började redan på sena fredag eftermiddag då brorsan och jag samlades hos Izas farmor för att få lite middag innan vi satte oss i bilen för att ta oss ned till Vårgårda. En hel del trafik med köer i Stockholm gjorde att vi var framme vid TångaHed vandrarhem först vid 21:30 tiden. Det var tur det för det var det mest spartanska boende hittills. Kändes som om vi fick var sin bajamaja att sova i, nästan svårt att få till det så spartanskt som det var i tångahed. Men så var det en gammal militäranläggning oxå. Man får väl det man betalar för och det var billigt men aldrig mer tångahed vandrarhem.
På lördagen åt vi frukost vid 7:00 tiden och sedan for vi snabbt till tävlingsplatsen. Väl framme så börja det regna ordentligt så vi satt i bilen och kurade innan vi var tvungna att ge oss ut för att hinna prova banan innan start. Efter ett klädombyte och uppvärming så var det dax för start. Lite ovanligt att vi körde gemensam start med både H-40, Elit och junior och alla körde samma sträcka utom H-40 som körde ett varv mindre. Men inte så konstigt då det var tunna startfält åter igen, men det var helt ok tycker jag med gemensam start.
Fick lite dålig start så första halva varvet blev det en hel del köande. Ola tog täten i H-30 och körde bra i ett halvt varv sedan var jag ikapp och kände direkt att det gick lite långsamt så jag gick om. Jag fick lucka ganska så snabbt och sedan så fortsatte omkörningarna i ett varv till och jag passera en hel del juniorer och elit cyklister. Visst så hade jag bra tryck i benen och bra däck och banan passade mig bra med riktiga klättringar och några springpartier. Men man är lite förvånad att många körde så väldigt långsamt i leran. Visst var det lite halt men denna dag kändes det som om alla plötsligt inte kunde köra i lera alls. Men det var ju bra för mig.
I mål så var jag 3:a i elitklassen om jag nu skulle ha kört den och ganska så klar 1:a i H-30. Men 3:a i elit det har jag inte varit i närheten ens under de 10 åren som jag körde i elitklassen. Så man får ta sig en funderar i vinter om man ska köra i elit eller H-40 klassen nästa år. Det är ju nästan lättare som det är just nu att komma topp 10 i elit än topp 10 i H-40.
Komma topp 10 i elit då räcker det med att bara komma runt i alla deltävlingarna. Det är ju rätt tunt i de flesta klasserna förutom H-40 som har rätt så godkänt deltagande. Går man in på vad som kan vara orsaken till det låga deltagandet så är det väl många bäckar små men lite har det väl att göra med den allmänna globala hälsan(datorer och mindre idrottande hos de flesta), sen framför allt i elit de långa tävlingstiderna (som dock har blivit kortare på sistone) och alla dessa långloppen som jag tror bränner glädjen ur cyklisterna.