lördag 25 februari 2017

PREMIÄR TRÄNING MED SPARKEN


Fick min tävlingscykel denna vecka så byggde om och ihop den under veckan och idag så körde jag ett första träningsrejs på den. Hojen är en scott spark pro 900. Alltså heldämpat detta år. Det är första gången jag går helt in för fullgung och man får se vad det ger.
Tanken är att jag förmodligen inte kör snabbare på den på de flesta ställena men kör jag lika fort som på hardtailen sååååååååååå.....kanske jag kan plocka någon mer sekund utför eller där det är jättestök jämfört med scalen.

Nörd fakta:
Fixade först till hojen med xtr 9000 vevparti och wolftooth 32 klinga i fram + xtr kedja. I bak xtr casette 11-40 och en xtr bakväxel. Blev xtr 9000 bromsar med 160 xtr skivor fram och bak. Selle italia sadel förstås och sedan flyttade jag över styrstam och styre från scalen oxå då det är carbon och lätt. 
Ritchey foam handtag och sedan stansa jag ett par nya specialized renegade 2,3 däck. Har kört på specialized fast track 2,1 men nya renegade med lite högre dubbar, bättre gummi och något tjockare ser grymt bra ut. Tveksamt om det blir 2,3 däck dock på tävlingarna. Ska nog satsa på renegade 2,1 på tävlingshjulen. 
Pedaler xtr spd (finns inget annat alternativ som funkar och håller i ur och skur).

Det som saknas är en carbon sadelstolpe ochså tävlingshjulen som blir scotts lättaste alu hjul 1,5 xr med specialized renegade 2,1. Då kommer jag nog vara nära 10.0 kg i totalvikt. Just nu är det 10,5 kg.

Första feelingen:
Stefan kom över och vi körde på hemmabanan som är riktigt fin. Men inte vrålsnabb bana då det är lite fläckvis isigt och skarsnö på sina ställen. Samt så är banan förlängd med en backe.

Körde ett uppvärmings varv och det kändes lågt i fram så jag vände på styrstammen för att få upp styret lite. Då kändes det genast bättre. Körde sedan för fullt och fick en bra känsla direkt. Kändes som cykeln följde skråpartierna bättre då bakfjädringen gjorde cykeln mer följsam. Sedan att hoppa var ju rena drömmen jämfört med hardtailen. Inga genomslag så långt ögat kan nå även fast man hoppa för kort här och där. Banan här hemma är annars ingen fullgungbana då den har så fint underlag så om det gick fortare totalt sett tror jag inte. Men det kändes bra. Sen användes låsningen på fjädringen flitigt uppför. Jag dundra in 220 psi i bakdämaren oxå så jag skulle slippa onödigt gung där det inte behövdes.
Ska bli riktigt skoj att prova hojen på lite mer stökigare underlag men det får vänta tills kepsen om 2 veckor då det inte finns några stökiga banor häromkring ;-)) 

Om det inte är busväder imorgon så blir det nog köra på banan här hemma igen imorgon. Annars får det bli trainer. 
Overandout för nu..... för.... Nu är det strax middag och lördagsmys :-)