tisdag 7 mars 2017

VERKSTADSBLOGGANDE


Börjar växla om till cykel på jobbet men fortfarande rätt mycket slipning och skidservice. Så rätt fullspäckat schema under arbetsdagen. Har ju oxå kommit hem en hel del cyklar i kartong som ska monteras. 
En av kartongerna innehöll min träningshoj för detta år och det är en scott spark 920. Den är väldigt lik pro cykeln till utseendet men cyklarna skiljer sig lite då 920 hojen har 120 mm fjädringsväg och får något andra vinklar än pro hojen som har 100 mm fjädringsväg.

 På 920 hojen sitter det en rätt tung mekanisk dropperpost sadelstolpe oxå. Just denna håller jag på att byta ut till en hydralisk rock shox dropperpost sadelstolpe. Det blev en hel del funderande hur i helsike jag skulle kunna dra den hydraliska slangen genom typ hela ramen som dessutom hade en 120 graders böj. Men då det redan satt ett vajerhölje hela vägen till den mekaniska reverben så skruva jag loss hydralslangen från reglaget och tejpa fast den ca 10 cm med vajerhöljet sedan var det att försiktigt dra ur vajerhöljet och in med hydralhöljet. Det funka även fast det var lite lirkigt vid böjen. 

Sitter ju rätt kassa jagwire höljen oxå till bakväxeln så där gjorde jag nästan samma sak men använde mig av en jättelång växelwire till tandemcykel. Trädde först in växelvajern i nya shimano höljet och sedan in i jagwirehöljet som satt i ramen. sen var det bara hålla i växelvajern i änden och dra ur jagwirehöljet genom ramen och vips så hängde nya shimano höljet med. 
Det där med att alla vajrar ska gå inne i ramen är inte jag så förtjust i. Skapar bara massor av extra problem och trixigare att snabbbyta grejer. Inte är det funktionellt bättre heller med långa höljen och konstiga böjar. 

Hade samma problematik med pro cykeln då de dragit in bromshydralslangen till bakbromsen genom ramen. Då jag ville byta från Xt till Xtr bromsar så fick kapa slangen och sedan dra ur hydralslangen. Sen fick man på frihand lirka in den nya slangen genom ramen både vid baksvingen och genom under röret. rätt trixigt. Sedan åkte man förstås på att lufta bromsarna. Sån tur är så är Xtr bromsarna rätt lätt luftade. 
Ju mer avancerade hojar man kör desto mer meckande blir det märker man. Snart är det som när man körde Enduro. Då mecka man 4 timmar sen kunde man träna 2 tim.





Scott spark 920

Scott spark pro 900