torsdag 16 mars 2017

FÖRSTA FULLGUNG TEST

Man sover inte bort dagarna direkt. Simon drog igång med buller och bång kl 4:00 am. Vid 4:30 tiden var det bara att gå upp. Någon timme senare så väckte vi Iza med paket på sängen då hon fyllde 9 år. Sedan var det skoldax för barnen.

Det var strålande vårväder idag och banan här hemma har torkat upp med rasande fart. Särskilt på sydsidorna är det nästan helt torrt. På norrsidorna är det dock lite snö kvar här och där.
Hade dragit en backe&teknik slinga där det var torrt som innehöll en uppförsbacke och 2,5 olika trixiga nedfarter. Körde slingan 15 gånger med 2 st cykelbyten och några justerings stopp. Blev premiär tur på spark 920 cykeln och även ett andra pass på pro900 sparken.

Har ju nu cyklarna helt färdiga som jag tänkt.
Jag började med 920 cykeln som verkligen känns lite stor och tung. Den vägde jag in på 12,2 kg men då sitter det en rock shox dropperpost på den.

Har även 2,3 däck på den så när man väl är högst uppe i backen och ska ta sig nedför så känns cykeln väldigt stabil. Fick lite motorcykel känsla av hojen utför.

Justerade bakfjädringen till 180 psi med rätt långsam retur. I fram hade jag 80 psi med lagom retur. Tyckte det kändes soft och bra utför. Uppför fanns bara ett allternativ och det var i låst läge. En sak jag reagerade på just 920 cykeln var att jag slog i pedalerna på några ställen jag inte förut alls haft det problemet. Det hände dock inte med pro cykeln🤔 slår man i pedalerna mer på en fullgung? ...det borde man ju göra...väl...🤔

Det där med dropperpost vet jag dock inte🤔😁 ska ge det lite mer chans men höll på tokvurpa då jag prova det. Jag vill ju gärna ha lite stöd. Typ som när man körde motorcykel så kniper man knäna lite mot tank och sadel för att få stabilitet. På samma vis gör man ju med cykelns sadel. När det stödet försvann kändes det som man förlora kontrollen totalt på cykeln och jag for rakt ut i skogen. Sån tur var så stoppa en dunge småsly mig i den branta backen så jag gick inte ens i backen sån tur var. Sen en grej till med droppern är att hinna göra momentet att trycka på knappen och sätta ned stolpen i nederläge, hur ska man hinna det!?! Kan mer förstå det momentet om det är några minuters nedfart. Men de banorna jag kör oftast på så är man nere på typ 30 sekunder. Känns lite som ett moment för mycket, särskilt om man är trött.

Kanske skulle kännas bättre med dropperpost om man var bmx:are i grunden och var van att köra med låg sadel. Nu lät jag lite negativ så ska inte såga droppern helt än utan köra med den lite mera. Man kan ju ändra sig fort.

När jag bytte hoj till 900pro sparken då kändes den verkligen rapp jämfört med 920 hojen. Har ju 1,5 xr tävlingshjulen på den med 2,1 däck så det var betydligt bättre ax i den. Den vägde jag ju in på 9:97 kg. (Ninos spark vägdes in på 9,88 kg) så det är en lätt fullgungshoj. Lite kortare fjädringsväg oxå så i bak 170 psi och ganska långsamretur. I fram 70 psi med lagom retur.

Körde snabbare på den hojen både uppför och utför på mina banor. Uppför skilde det ca 7 sek på en ca 1:30 min uppförs backe till fördel till 900 cykeln. Utför tog jag inga tider då backarna är så korta men feelingen var bättre även fast 920 kändes tryggare.

Summasumarum efter några få tester är ju inte så man jublar över fullgung jämfört med en hardtail. Men visst är det lite mera känsla med fullgung och det känns helt ok. Lite som när man bytte från V-bromsar till skivbromsar om man ska jämföra😁 Men detta var bara ett första test. Hoppas kunna köra mycket i skogen närmaste månaden så hoppas jag det ska kunna kännas bättre och bättre.