söndag 24 februari 2008

Orsak & verkan

"Problemet med att fastställa sambandet orsak-verkan är inte nytt i och med kvantmekaniken. David Hume tar upp problamtiken redan på 1700-talet. Han drar det visseligen lite väl långt men har ändå delvis rätt i sin iakttagelse att vi inte kan se orsaksförhållanden. Vad vi kan se/mäta är bara:

* Att händelse a kommer före händelse b.

* Att händelse a sker i någon form av närhet av händelse b.

* Att händelser av typ A brukar komma före händelser av typ B.

Som sagt så drar han det lite väl långt men resonemanget stämmer ganska bra in på områden där man har svårt att studera händelseförloppet i detalj.
Att bestämma orsak-verkan-sambandet i detalj är alltid ett problem där man inte känner de bakomliggande mekanismerna till en uppmätt korrelation. Det finns gott om exempel innom medicinen där detta är tydligt.

Den fria viljan existerar inte, eftersom allt har en orsak och jag kan inte styra över orsakerna. Även min vilja måste ju orsakas av något.

Allt detta funderande om orsak och verkan uppbringades på dagens distanspass på cykel. Det som hände var att jag och en till drog en klunga på 6 man. I den tunga motvinden var jag tvungen att ställa mig upp för att få ut lite mer kraft i benen och sträcka på benen. Samtidigt ligger en cyklist tätt bakom mig i skydd av vinden och när jag ställer mig upp så förflyttas jag något bakåt i rörelsen och den bakomvarande cyklisten kör in i min bakskärm och jag tvingas att stanna för att rätta till skärmen. Det blir lite oordning i klungan och en annan cyklist ska stanna till men han får plötsligt inte ut foten ur klippset och välter ned i ett dike men landar mjukt i det höga gräset. Det visar sig att en skruv lossnat i klippset och han måste ta av sig cykelskon för att få loss pedalen.

Frågan är:
Var det tur att någon körde in i min skärm så att den andre cyklisten upptäckte att pedalen var trasig innan han vurpat mitt på en trafikerad väg? Kanske räddade cyklisten som körde på mig livet på den som körde ned i diket? Eller var det jag som räddade livet på cyklisten då jag plötsligt bestämde mig för att resa mig upp i den starka motvinden?
Vilkt kommer igentligen först? Orsak verkan eller verkan orsak...... Som ringar på vattnet!!!

Vad händer om det plötsligt börjar regna? Jag har funnit svaret: Man blir våt...
Hertigen av Norfolk