tisdag 8 december 2009

MAXAT UPPFÖR



Idag maxade jag uppför Alpe d Huez stigningen. Men det var knappt jag slog lördagens tid. Ynka ca 15 sek bättre idag. Jag hade bra flyt trotts lite näsblod halvägs upp och kan inte plocka många sek till på den tiden.
Däremot är det svår att jämföra sig mot andra då man inte vet hu inställt alla har på sin trainer. Inför de två första gångerna jag körde kalibrera jag in trainer motståndet när däcket var kallt och fick en justering på 1,1 . Idag värmde jag upp och kalibrera in med varmt däck och fick 0,9 . Det var lite tyngre med 0,9 jämfört med 1,1 så jag ska prova att nollställa kalibreringen och köra o,o någongång för att se hur stor skillnaden blir. Det är väl det som är teknikens akilleshäl att det skiljer från maskin till maskin och inställning till inställning. Man kan få kanontider på trainern upp till Alpe d Huez men det är kanske inte i närheten vad man skulle få på riktigt upp på berget. ......förmodligen sämre tid än på trainern.
Men det är ett kul hjälpmedel "trainern fortius" och så länge man kör med samma trainer och samma inställning så kan man se själv om man blir sämre eller bättre.