måndag 12 januari 2009

MÅNDAG VILODAG

Storm ute idag.
Blev en fin cykeltur till jobbet tidigt på måndagmorgon. Bara att sätta sig på cykeln så rulla man mest och kände sig hur stark som helst i medvinden. Väl på jobbet så körde jag lite bålträning en kvart innan det var dags för att gå ned i gruvan och ställa sig i verkstaden och börja slipa, valla och montera en massa skidor och skriskor.
Så flöt dagen på.
Såg man mig från en annan människas ögon så såg man en sammanbiten, smått surmulen och inbunden verkstadsmekaniker. Inbunden och miltals från jobbet är mitt medvetande för att jag ska klara av att arbeta. Fantastiskt nog så är jag otroligt kreativ i mitt sinne när jag är på jobbet. Jag planerar träningen, bygger om hemma, gör banor, fixar tävlingar, cyklar utomlands, gör hemsidor, köper grejer, har s...x och lyssnar på musik. Massor av musik. Jag formligen bubblar över med idéer om hur jag ska göra och dona med massor av saker utom det jag ska göra där jag befinner mig... på jobbet.
Men när kl närmar sig 17:00 så är jag på tå och i full medvetenhet igen.

Sätter mig på cykeln och denna dag så blåser det fortfarande hårt. Rak motvind och det kändes som jag aldrig cyklat förut då jag stod på 1:ans växel och knappt hade styrfart på raksträckorna genom mörkret över åkrarna, genom skogen, in på stigen och huset... jag är hemma.
Väl hemma så får man ett varmt välkomnande av fru Irmis och en skuttande glad Iza som sträcker armarna i vädret och vill kramas. Det är kärlek det ...och en god lön för mödan efter en grådag på jobbet.

Appro på grådag. Efter gårdagens gråa väder och cykelpass så serva jag min vintercykel. Lite tack vare Robert J:s däckhaveri på cykelpasset så tänkte jag att det är nog dax för en liten cykelcheck så man inte själv tvingas stå ute i kylan och mecka när man egentligen vill träna.
Sagt och gjort så böt jag drivpaketet, styrlagret, bakdäck, växelvajer och hölje bak samt justera bromsar och böt en eker i framhjul samt en ordentlig tvätt med ordentlig smörjning på de rörliga delarna. Rätt skönt när man har sitt instrument superklar för användning. Bara att känna sig trygg och träna på mil efter mil igen. Härligt!!! Lika viktigt som att hålla kroppen i trim är det att hålla sin cykel i trim annars blir det ingen rolig cykling. Nu ska jag kolla på TV lite innan; John blund´s -Titta kom och titta kom sätt er ned ett tag...jäsp!.... kommer och nattar mig... -läggdax det är läggdax för klockan är snart sju... snark! ... dam didi di di dam dam di dam......