måndag 19 januari 2009

VISDOMS BOKEN

Vår väg är inte bara mjukt gräs, den är en bergstig med massor av vassa stenar. Men den går uppåt, framåt, mot solen.


Det var juli år 2000. Det var sommar men regnet öste ner. Det var SM i mountainbike XC och jag körde det mitt näst sista SM i elit klassen, men det visste jag inte då.
Jag var i bra form. Tävlingen gick i Västerås och passade mig perfekt. Men jag hade inte väntat mig allt regn. Jag körde allt jag hade och låg på 8:e plats i mitten av tävlingen och mitt bästa resultat var på gång. Men som så många gånger så blev jag trött, så trött mot slutet att jag halkade ned till en 13:e plats och tangerade mitt SM resultat från SM 1994. Jag var rejält besviken och trött. Det minns jag tydligt och klart.



Du kan få allt du önskar om du önskar det tillräckligt intensivt. Du måste verkligen vilja ha det, med en kraft som bryter fram från ditt innersta och förenar sig med den kraft som skapade världen.


År 2008 vann jag äntligen SM. Inte SM i elit klassen men i H-30 klassen. Det var stort för mig då jag kämpat för det i många år. Det tänker jag på ofta.

Framgång tycks framför allt bestå i att kämpa vidare när alla andra har gett upp.