söndag 31 maj 2009

TOTAL 2A H30 2009 BORLÄNGE TOUR


Inför dagens tempo ledde jag totalt med 15 sek efter tempot var jag slagen med 15 sek på tempot. Så en total andra plats blev det i år på touren.
Sammanfattningsvis så tyckte jag att på prologen där körde jag så bra som jag någonsin gjort i Borlänge och var 10 sek snabbare än min förra bästa tid på samma bana. Ändå är jag bara 5:a. Det är jag lite besviken på men de andra var grymt snabba och jag kunde inte åka snabbare än jag gjorde.
På XC:et som är höjdpunkten på helgen så var jag osäker på formen och när starten gick var jag lite seg och kom iväg som 7.a. Arbeta mig ganska snabbt upp till 4:e plats och låg där i ett halvtvarv innan jag tog en efter en tills jag var 2:a och låg slickad på Ola Hellströms bakhjul.
På slutet av 1:a varvet så var ett plastband av så Ola och jag samt en 5-6 st H-30 cyklister körde fel en bra bit tills vi körde av ett plastband till på banan som var på tillbaka vägen på banan. Där förstod vi att vi var fel och vände men innan vi fortsatte satte jag faktiskt upp det plastbandet och skarva och knöt fast det så inte man skulle börja köra rakt fram där senare på banan. Vi vände till platsen där vi kört fel och hade väl tappat en 2 min till de som kört rätt. Nu blev det till att jaga.
Ola var stark uppför men jag märkte att hans flackkörning var lite svagare än mig så jag bet mig kvar vid hans hjul i 2 varv och vi plockade cyklist efter cyklist och körde till sist om Johan Östblom som hade ledningen.
När sista varvet(det tredje) börjat var jag pigg och när vi korsat stora vägen och kommit in på lite mer flackare parti satte jag in en stöt och fick faktiskt en liten lucka så då var det bara att ösa på allt jag hade. Jag var orolig ända in på upploppet men luckan hade växt till 23 sek så de 8 sek jag tappade på Ola på prologen hade jag tagit igen och dragit ifrån med ytterligare 15 så nu var jag i totalledning inför tempot och fick klä mig i ledartröjan. Det var kul.
Idag då det var tempo 10 km så kände jag mig taggad och visste att med 15 sek tillgodo så finns en god tjans att ta Ola. Men........ Redan efter någon kilometer kände jag att jag inte körde tillräckligt fort. Jag körde spänt, brytigt och hade fullt upp med att få cykeln att flyta över marken. Jag fick inte ned kraften kändes det som. När det var någon kilometer kvar så var ett plastband av igen på banan och jag körde rakt fram då jag skulle svänga vänster men det upptäckte jag direkt och tappa bara en 5-6 sek på det men där rök nog andra platsen. Första platsen var jag för svag för idag. Bara att gratulera Ola som var den starkaste igen. Nya tag i Borås om 2 veckor.