torsdag 21 januari 2010

EN LEGEND

DUU, DU HAST!!!... Ljuder i högtalarna i den 0-gradiga inglasade verandan. Jag kör intervaller på trainern: 6*6 min 80-85% med 2 min vila emellan intervallerna När jag slutat tittar jag till på tempmätaren och den visar ´+4 grader. Värmen steg med 4 grader under passet som höll på i 50 min. Man är en bra kamin till Gråbens förnöjelse som tittar skeptiskt på mig från hans tron på verandan. När jag kört klart och stretchat lite kort körde jag lite bål träning, när jag låg där på träningsmattan tänkte jag tillbaka på dagens pratstund med legendaren Marti som titta in på jobbet idag. Marti är en finlandssvensk träningsprodukt... Vi prata träning och Marti ojade sig om att han var lite sliten och skulle vila lite nu. Han hade ju kört 73 mil på skidor sen 16 december.

(Marti pratar på brytande finsksvenska)

-Fasen Marti!!! Hur mycket tränar du egentligen?(jag)
-Joo jag vet inte... men i snitt tränar jag 3 tim per dag!!!(Marti)
-oj!!! det blir ju över 20 tim i veckan!!!
-skratt!!! Jo det blir runt 16-17 pass i veckan.
-Har du vilodagar då?
-När jag jobbade så har jag haft en vilodag i veckan, det har hänt att jag har 2 men det var ett tag sedan.
-Du är hård Marti!!!
-Men nu ska jag vila lite, jag prova valla lite idag bara på för middagen, körde 2 varv på 5,5 km spåret på nordråna. Men ikväll blir det vila.
-Ok va skönt, bra att vila någongång oxå!!!
-Ikväll blir det bara löpintervaller med Daniel.
-skulle inte du vila ikväll?
-joo...inga skidor ikväll!!
-ok! Ska du köra nordrånaklassikern på lördag?
-Joo kanske lite lugnt Jag ska köra RM på söndag så jag tar mig bara runt på Lördag tror jag.
-Jag ska köra 1o km motion.
-Thomas ska nog köra på lördag så jag försöker nog hänga på honom ett varv eller så långt jag kan, Thomas åker fort nu.
-jaha!! Då blir det inte så lugnt på lördag ändå .. he he he
-Men Imorgon blir det vila däremot! Men det är så många klubbar som har aktiviteter på dagarna. Simklubben kör träning på fredag morgon.
-Oj oj!!! Man kan inte tro du snart är 50 år Marti.


( Marti är en legend i Norrtälje Jag har inte träffat någon som tränar så mycket och håller sig frisk och i stort sett skadefri samt har fin,fina resultat i flera grenar. Tex på maran har han sprungit nere på låga 2:37 tim. I Multisport har han vunnit cuptävlingar tillsammans med orienteraren Tommy. I friidrott har man så många bra resultat att jag kan inte räkna upp alla här.


Summa sumarum av detta inlägg:
Om man som mig nu har 6,5 tim i snitt hittills denna säsong så känner man sig ganska så dålig och som en verklig motionär när man pratar med Marti!!!