lördag 28 augusti 2010

FRUKOST SEDAN SKÖN LÖRDAG

Det blev en tidig morgon trotts lördag. Iza ville inte sova längre än till 05:20 så det var bara att pallra sig upp och göra frukost. Jag är lite mer morgonmänniska än Irmis så hon får oftast ligga kvar någon timme till medans jag är frukostgöraren i familjen. Frukost är det godaste målet på dagen. Kanske för att jag inte äter på kvällarna (förutom lördagar som är lite av svullodag).

En god frukost för mig är: Havregrynsgröt med blåbär, russin, solrosfrön, linfrön, sesamfrön samt krossat bovete. Det toppas med kanel, kardemumma och en stor matsked honung. Mjölk till gröten såklart. Ett glas bubbelvatten med några droppar citron. En stor skiva hembakad grovbröd med smör, ost och italiensk skinka. Ibland ett lätt kokat ägg till. Till efterrätt en kopp kaffe med lite mjölk och en tidning. Det är GOD frukost för mig det.

Denna dag så blev det som så många andra dagar nuförtiden en timme framför barnkanalen på TV tills Iza ledsnade och tittar storögd på mig och sa det magiska ordet: -rummet!!! Ingen ide att slingra sig, bara att pallra sig in i Izas rum och ge sig in i lekens värld med klossar, lego, dockor, laga pasta, låsas vila, bli undersökt av docktor Iza. Sedan ska vi in i arbetsrummet och rita, pyssla och leka med lera, dansa, springa och helst hoppa i sängen och jagas. Sedan börjar man om från början. -rummet!!! När man kört några varv så börjar man lite, lite småless trotts att det är sin älskade dotter man leker med.

Så flyter morgonen förbi och efter Irmis kommit upp, ätit frukost och tränat lite löpning så cyklade jag till slalombacken och brände av 10 st backintervaller. Jobbigt men under kontroll. Rekade lite nya mtbspår oxå innan jag cyklade hem för lunch och fortsatt lek. Har precis lagt Iza för natten och nu ska det kollas på lite film efter bloggandet. Är rätt slutkörd efter den sköna lördagen så man hoppas man inte somnar mitt i filmen.