måndag 29 augusti 2011

ÄNTLIGEN MÄSTERSKAP SEGER

 Äntligen satt den år 2011. Segerns sötma. Jag har varit 2a i SvenskaXCcupen, 2a på XC SM och 2a på EM i Kranskja gora/Slovenien i år. Äntligen pricka jag 1a plats och det på Nordiska Mästerskapen i Aalborg/Danmark. Tyvärr har NM haft lite dålig status de sista åren, nästan lite hemlig status så det blir mer att delta i en cuptävlig i Danmark än att slåss mot hela norden då det inte var många Svenskar på plats bara: Jag, Stefan Larsson, Åsa Erlandsson, Lucas Eriksson, Max W-Hellstadius och Ludvig Bengtsson.
 Inga Finlänadare eller Isläningar och bara några få från Norge. Men Danmark är ett stort cykelland med LVG VM om någon månad samt Giro de Italia start 2012 så det fanns många bra Danskar att köra mot.

 Det var en ordentlig resa från Norrtälje till Aalborg och det tog 12 tim för Stefan Larsson och mig. Det var ok ned men hemresan var fruktansvärd jobbig då vi var framme kl 04:30 på morgonen ca 15 tim efter man gått i mål. Jag har varit helt slut idag. Vi åkte ned på lördagen och då färjan från Göteborg tyvärr kom in så sent så hann vi ej provköra banan på lördagkväll. Det blev till att rulla banan på tidiga fm på tävlingsdagen. Banan var sååååå KUL!! precis som man önskade att banorna skulle se ut i Sverige. Det var fint underlag men kurvigt, kuperat och det fanns svåra utmaningar längst med banan. Jag har racat MTB XC sen 1993 och när jag började köra var MTB XC i Sverige lite mer svårare och kuperat. De senaste åren har banorna blivit lättare och lättare. Kör man någon tävling utomlands är det nästan en helt annan sport än i Sverige. Sverige börjar få en LL prägel även på XC. Synd tycker jag. Men utomlands finns kvar så man får köra mer där och det är verkligen utmanande och riktigt skoj.

Tävlingen då: Banan passa mig bra då jag strävar att göra sådana banor hemma. När starten gick så gick det lugnare är på Svenska cupen och det kändes nästan för lugnt. Men efter någon kilometer skruvades tempot upp. Jag la mig bakom Tyge Rasmussen som körde stenhårt och jag började tappa på honom någon meter efter meter längst med banan men när vi nådde topparna på stigningarna och framförallt när det var löpning på slutet var jag nästan ifatt honom. När det upprepat sig några gånger så trott jag han blev lite knäckt och plötsligt tappa han tempo och jag drog en rövare och tryckte på allt jag hade och fick snabbt en lucka. Efter lite stressande ett tag så kom jag in i ett fint flow och kunde hålla hysfat tempo på det tekniska och lilla flacka för att ha krafter till de tunga stigningarna. Jag drog ifrån lite hela tiden efter att jag kommit upp i ledning och vann ganska så tryggt även fast på sista varvet kände jag att orken börja tryta lite men då gick man på adrenalin. Jätteglad och nöjd med denna seger och även fast NM har lite dålig status så är det en av mina främsta segrar.  Lite därför att NM har lite dålig status jag drog på mig Sverigetröjan på prisutdelningen för att få upp statusen lite. Jag hade kommit på 13e plats i elitklassen såg jag när jag jämförde tider. Jag var 13e man 1994 på SM elit i Sverige så tiden står still.