torsdag 25 augusti 2011

XC DM RACE TÄBY

Bild: Gunnar Töjren SM 2000 Västerås.

Denna vecka så har det varit tänkt att jag skulle få en sista formtopp denna säsong då siktet är inställt på Nordiska MTB XC Mästerskapet i Danmark som går på söndag.
Jag har tränat bra hela sommaren och tack vare att Iza inte gått på dagis på några månader så har man oxå varit frisk i några månader. Denna vecka så blev det 20/40 sek intervaller i tisdags och det kändes mycket bra.
Igår så var sista hårda passet då Täby MTB arrangerade 2a deltävlingen i mtb xc Dm-serien. Jag, Stefan Larsson och Johan Norin åkte dit för att få bra sparring.
Det var ett bra startfält men många starka åkare, särskilt mycket bra veteraner. Jag körde elitklassen för kvällen och 7 varv på en snabb, flack 4 km bana skulle avverkas. Micke Flockhart tog starten följd av Ville Olsson, mig och Ludvig Söderqvist. Micke körde fort såklart och försvann men vi andra höll ihop på första varvet. Vid varvningen var det ett långt segt gärde och där kände jag att jag plötsligt var väldigt seg och tappa några meter. När Hans Mård kom som ett ånglok och körde om mig fick jag lite psykbryt och plötsligt kom Stefan Hilke och några till och körde om och jag orka ej följa.
(Kände mig så som på bilden ovan)
Fick en kris och fick bryta tankar. Men jag fortsatte kämpa på. Ludvig fick stanna och pumpa luft i däck inför 3 varvet och kom ut precis när jag passera och det var nog räddningen för kvällen för jag fick häng och vi började köra upp oss i fältet. Sen körde jag bara bättre och bättre ända till mål och är trotts allt nöjd med racet trotts schackningen efter något varv.
Men banan var lite väl flack och rak för min smak men det var bra träning då jag är lite svag på sådan körning. Hoppas verkligen att NM banan är mer kuperad och kurvig.
Nu blir det vila tills NM på söndag och jag hoppas jag har massor av power och energi då.