torsdag 26 juli 2012

THE HOLE SM STORY by GT

SVENSKA MÄSTERSKAPS DAGARNA
 Eftersom jag körde för-SM förra året hade jag bra koll på hur banan såg ut inför årets SM. Med hela familjen på plats i Göteborg så tillbringades söndagens förmiddag med ett besök på Universeum för att underhålla barnen och oss själva för det var riktigt trevligt. På sena eftermiddagen så turades Irma och jag om att köra banan 2 varv i var. Banan var mycket skojig och som en kurvig motorväg ringla den kors och tvärs över 2 små kullar mitt i Slottsskogen. Lite trixig på något ställe men inga riktiga svårigheter. Det enda man saknade var någon längre brantare backe. Men förutom det gilla jag banan skarpt.
Måndagens XCO D30: 
På själva tävlingsdagen var det först Irma som skulle tävla vid 13 tiden och jag skulle köra vid 16 tiden. Perfekt!!! Då kunde vi ta hand om barnen och länga dricka samtidigt. Med Simon på ryggen och Iza lekandes med Tommys dotter Ebba så var läget under kontroll. Men en av kommissarierna stoppade mig och sa att langa dricka med en 1-åring på ryggen det gick INTE...!?1?  Oj!!! tänkte jag!! Han har inte varit med om mycket han inte om man tycker att det skulle vara svårt eller farligt!!! Dubbelsuck!! Onda ögat och sen bara gilla läget så första lagningen tog Hans Persson (tackar Hans Persson) sedan ragga jag upp Rolf Svenssons fru som var så himla snäll att hon langa dricka till Irma hela racet igenom. (tack Petra Svensson).
Irma körde kanon och fightades med Linda eriksson hela racet men Irmis vurpa mot slutet och förlora kampen om 4e platsen. Irma blev 5a. Bra kört!!!
När Irma kört klart så lastades barnen på Irma medans jag kunde få några minuter laddning innan start.


Månagens XCO H40
När starten gick var det tur att jag stod i första led för jag fick en lite knagglig start och gick ut ca 6-7a. Men mycket tidigt i racet så avancera Ulf Johansson snabbt upp i täten och här gällde det att vara med när den forne världsmästare drog upp tempot. Ulf körde hårt i början av racet och den enda som mäktade att haka på var jag så vi fick en ganska stor lucka tidigt i racet. Efter första varvet var jag lite grillad och lite orolig men i början av andra varvet gick tempot ned något och jag blev piggare igen. När den längsta stigningen började på andra varvet så tryckte jag på allt jag hade och fick några meter. När nu väl linan brustit så var det bara att gå på för fullt. Sedan gick det som på räls. Jag körde stabilt, med bra flyt och så fort jag kunde ända till mål och jag gled ifrån mer och mer. I mål var jag nästan 2 min före Ulf.
Det gick verkligen super bra och jag är mer än nöjd med racet!!!
Som dricka langare till mitt race hade jag raggat upp Stefan Hilke och han gjorde det kanon.
(tack Stefan Hilke)

Firades det väl rejält på kvällen
tänker man då!!!.... Visst!!! Efter den sena prisutdelningen var barnen i upplösningstillstånd. Trötta och hungriga. Oduschad och järnet iväg till närmsta ica affär och köpa grötpatroner (risgrynsgröt). Sen järnet med gråtande barn till vandrarhemmet och in i det gemensamma köket som var fullt med polacker och andra barnfamiljer. Jag i full tävlings mundering fick sätta mig ned på en ledig stol med 2 gråtande barn medans Irma med svettpärlor i pannan mikro värmde gröten och bredde mackor. Det hela lugnade ned sig någon när barnen fått i sig lite mat. Sen kvälls bestyr och vi rasa i säng vid 21 tiden.

Sån tur var vilodag och den tillbringades på ett varmt och över fullt Liseberg. Det var rätt skoj och trevligt även fast det inte blev mycket åka av pgrav de långa köerna. Tex till Flumride var det 1 timmes kö och så fortsatte det hela den dagen. På sena eftermiddagen åkte jag och provkörde XCE banan. Det var skojig bana men lite väl kort och flack. Någon liten backe tycker man de kunde haft med. Inte mycket tid att reparera misstag eller köra om på den banan. Men bara gilla läget igen för det är ju lika för alla.

Så var det onsdag och sista tävlingsdagen på SM.
 XCE var det som gällde.
9:48:00 startade jag och 1 min och 3,5 sek senare var jag i mål. 3e bästa tid i min klass. Det var ok start på dagen. I våran klass gick man direkt till semifinal och den kördes vid 14:30 tiden. Så iväg och köpa lite lunchsallad och möta upp familjen vid stora lekparken i slottskogen. Hann med att luncha, leka med barnen i ca 2 timmar och även en kopp kaffe på ett litet fik i parken innan jag begav mig mot starten för att värma upp igen. I semin mötte jag Dick Samuelsson som var klart snabbast i kvalet. Han stack som en pil i starten medans jag inte klicka i pedalen direkt utan med någon sekunds fördröjning var jag iväg som 4a... inte bra!!! Men jag körde upp mig till andra plats på de 2 varven/2 minutrarna man körde. helt ok igen trotts dålig start. 

Men till finalen måste jag få en bättre start.
Vid 15:30 tiden var det dax för final. Helt otroligt hade namn som Michael Johansson och Peter Carlsson blivit utslagna på vägen till final så man märker att det är inte så likt vanlig XC.
Starten går och samma scenario igen. Jag klickar inte i foten direkt och tappar någon meter och jag är 5a iväg. Kör om en i första kurvan men han kontrar så jag är 5a igen på andra rakan med PANIK i bröstet. I skogen ligger man på rad - går ju inte att komma om i de tighta kurvorna. Ut ur skogen och in på andra varvet kör jag om en igen och är 4a. jagar Henrik Lords ryggtavla och närmar mig. In i skogen igen och jag tänker nu får det bära eller brista jag utmanar kurvorna i max och ligger på Henriks hjul i sista kurvan. Jag gasar på allt jag har ur kurvan men det gör tydligen Henrik oxå och han var starkare. Sista jag hinner tänka innan jag når målinjen:  

- Faaannnnnn.... inte ens en medalj!!!!!! 
Sen skriker jag ur min ilska (precis som jag gjorde när jag var ung och förlora i badminton, hade precis samma maktlösa förbannade känsla). Men faktum är att jag är inte lika bra på XCE som Dick Samuelsson, Thomas Berg och Henrik Lord på XCE!!! punkt slut!!! 

Bara att gratulera medaljörerna. Nu i efterhand så är jag faktiskt mest glad att det inte är samma cyklister i topp som i XC. Man måste satsa på XCE om man ska nå toppen där, iallafall om banorna är så snabba och korta som denna bana. Men skoj tyckte jag banan var och själva XCE arrangemanget var kanon. Riktigt spännande och Oscar Ekstam med kompanjon var suveräna speakers. Kan nog bli stort XCE om det tas hand om lite bättre än XC av SCF.