måndag 23 september 2013

STRÅLANDE 2013

Foto: Peter Eklund
 Summa summarum år 2013 så gick det verkligen strålande för mig på XC tävlingsbanorna i H40 klassen. Säsongen är väl inte riktigt klar men de största tävlingarna är tävlade för min del och resultaten blev:

1a XC SVENSKA MÄSTERSKAPEN
1a XC NORDISKA MÄSTERSKAPEN
1a XC TOTALT SVERIGE-CUPEN
5a XC VÄRLDS MÄSTERSKAPEN

Jag har haft mycket bra stöd av familjen och min bror och tränare Stefan Larsson som delvis satt ihop det effektiva tränings programmet samt det suveräna teamet: SCOTT MIO MTB TEAM som stöttat mig enormt och skrivit om mig på nätet.
Även några lokala sponsorerna har gjort säsongen för mig och mest har SPORTSCOVER hjälpt mig men även en knippe till sponsorer som står i högra spalten på bloggsidan. De sponsorerna gjorde att jag kom till VM:et i Sydafrika och det tackar jag varmt dem för.
Foto: Pål Stålnacke
Nu blir det någon månad med lite mer spontan träning, mindre uppstyrt och lite mindre intervall träning. Men jag fortsätter skriva träningsprogram men kanske inte följer det lika slaviskt. Sen drar säsong 2014 igång igen i början av november. Med det stora målet i fokus = MasterVM i Norge.

Ang träning har jag fått lite frågor om att det gått så bra med så pass lite träning jämfört med många cyklister. Och visst tränar jag inte hårdare pass mycket mer än 4-6 timmar i veckan på cykeln och det är de timmarna jag tagit med i träningsprogrammet.
 Jag har ej skrivit in pendelcyklingen som legat på ca 3-4 timmar i veckan. Så nu börjar jag även skriva in den tiden så att man ska se att jag faktiskt cyklar en hel del även fast det är lite mer upphackat än de långa distans passen.
Men helt sant är att långa distanspass är något som jag valt bort i livet då tiden är knapp med familjelivet just nu. Tanken är oxå att ska jag vara snabb i ca 60 minuter så är det just distanspassen jag kan skippa. Men när jag får tid och kan så kör jag gärna distanspass då de egentligen behövs lite mer än jag kör dem just nu.