lördag 21 april 2018

ANDRA PLATS PÅ REJS PREMIÄREN

Idag var det mtb xco tävlingspremiär. Platsen var i Varberg och Västgötacupen. Grymt bra arrangemang och fantastiskt mycket mtbfolk på plats.
Det var ca 4 år sedan jag körde detta race och jag mindes delar av banan när jag var ute på den och tränade. Dock så var den lite omgjord och rejält tillspettsad med dubbelhopp, gapjumps, rockgardens, dropps och några rejäla hopp. Banan är grymt häftig och utmanande. Det enda jag saknade var en rejäl klättring men man kan inte få allt...jämt!!!

För min egendel så skulle jag behövt träna mer på banan för att våga alla A linjer. Jag är helt enkelt lite för feg och gillar inte att vurpa så när jag kör en svårighet vill jag känna en viss nivå av säkerhet. Den nådde jag inte på den korta tiden på banan så nu blev det 2 b-linjer och 1 c-linje. Klara dock nåcra a-linjer. Sån tur var så var det flera i H40 toppen som inte heller greja alla a linjer. Gillar annars banan väldigt mycket!!

Jag fick en ok start från andra startled och körde upp mig till täten efter ca ett halvt varv. Låg bra där och hade Björn Österberg och Jonas Wärnehall på rulle. Då det plötsligt kommer en blåklädd cyklist och dundrar förbi oss. Det var såklart Tommy Olsson H50 som verkar vara i dunderform. Vi haka på och farten känndes lagom hög. In på andra varvet går Björn upp i täten och höjer tempot. Tommy sjabblar lite och Björn får lucka. Jag hänger på en skör tråd precis med Tommy då han jagar ifatt Björn igen. Jonas tappar oss.

In på sista varvet är jag ifatt igen och tempot känns lagom högt igen. Tommy och Björn växlade lite i täten och jag haka mest på. Jag hade inte riktigt med extra kräm i benen för att göra en tempohöjning. Banan har ju rätt mycket singeltrack så krävs många watt extra för att komma förbi. Så jag hamna där på jag var. Tommy var mest skillad på banan och tog alla a linjer. Sä han var först in på upploppet men Björn var stark och gick förbi Tommy precis innan mål. Jag kom upp jämsides med Tommy sen var det målgång.
Tommy vann H50 rätt överlägset med sina 57 år!! Grymt!! Så bra vill jag oxå vara när jag är 57 år. Nu är jag BARA 47 år så jag har några år kvar att träna för hålla nivån😊
Björn vann H40 och jag gled in någon sekund efter på andra plats. Resten av H40 resultaten finns i bilden🙂

Nya rejs tag på lördag i Säter på första Svenskacup tävlingen för iår. Där kommer det vara betydligt lerigare än idag gissar jag🙂