söndag 12 maj 2019

VÅRGÅRDA XCO SWECUP


Vårgårda Xco Swecup II. Stora startfält och många snabba på plats. Banan var uppgraderad till världscup nivå och det var   en askul och mycket utslagsgivande bana de fått till. Bland de bästa jag kört!!

Vi veteraner hade senare start på eftm så blev lite väntan. Inte gjorde de få plusgraderna och regnskurarna det roligare heller 😊

Men till sist stod man där på startlinjen. Denna gång seedad till första startled. Det var skönt då det var många som ville få bra start. Jag kom iväg bra och låg 5a uppför. På startloopen hamna jag dock lite efter och var in på första varvet runt 10e plats.

 Ville inte spränga mig på första varvet då jag vet att banan skördar de som går ut för hårt. Såg att Mankan fick en lycka tidigt och ingen mäkta med hans tempo. Jag försökte försiktigt avancera men många som inte hade lust alls att flytta på sig så det kosta lite och ett tag surna jag till rejält.

Men efter1,5 varv så var jag 2a och gick på offensiven. Warren Bates låg på mitt hjul och ett tag tog vi in lite på mankan och skymta honom. Men det tog på krafterna och jag strula lite och Warren tog över jakten med mig på rulle. Ett tag var jag riktigt trött men in på sista varvet kände jag mig piggare igen och Warrens tempo började gå ned något. Så i sista långa stigningen körde jag på med de sista krafterna och fick de där viktiga sekunderns som räckte till en andra plats idag med warren som 3a och Mankan som vann.

Jag är grymt nöjd med dagen och hade askul trotts maxpuls och syrafylldaben🤘👍

Irmis vann D40 och det gjorde dagen till tipptopp🥇😃