lördag 1 juni 2019

LUGNET XCO SWECUP III

Fina foton av Hampus B som tyvärr var förkyld och missade lerfesten.

Det var ju Swecup Xco deltävling 3 på Lugnets Xco bana i Falun. En riktig tuff xco bana men många höjdmeter upp och ned. Väldigt teknisk och mycket sten.
Regnet gjorde inte banan lättare heller.

Jag gillar ändå banan även fast man saknade något flackare mellanparti. Oftast önskar man mer kuperat men på denna bana så var det tvärtom. Sedan var det ju mycket vassa stenar man måste passa sig för.

Efter en låång väntan då vi hade sen start igen och en ruggig uppvärmning med regn och ca 10 grader så var det dags för start.

 Jag var väldigt laddad och ville köra bra på denna bana. Kom iväg bra och fick slita lite i startloopen för positionen. Men in i backen låg jag bakom mankan som planerat.

 Kunde dock inte hålla min positon uppför utan tappa någon placering. Fick slita hårt och var lite besviken på känslan. Var ca 20 sek efter täten i sista steniga utför på varv 1.

 Hade bestämt mig för C-spår för slippa punka eller vurpa. Alla där jag låg körde förstås B-spåret och jag tappa lite till. I botten av backen så kände jag hur bakdäcket kolappsa.... Suck!! Bara kasta in handuken tänkte jag medans jag tog mig sakta mot varvning.

Plötsligt insåg jag ju att jag var precis vid teknisk zon. En vit fotpump lånades och jag pumpa upp till 3 kg. Den vita vätskan spruta ut ur ett stickhål mitt på däcket. Efter en stunds vaggande så sluta det pysa och vätskan hade tätat hålet.

Så jag fick en andra chans ändå och körde iväg. Var lååångt efter täten men några poäng kanske man kan rädda i cupen var tanken. Kämpade på så gott jag kunde. Däcket höll. Men hade inte de bästa benen och fick slita ont.... men körde upp mig till en 7e plats i H40 iallafall innan det var dags för målgång.

Suummasumarum:  jäkligt tur att det löste sig med punkan men ändå så är jag jäkligt besviken men dagen.....suck!!!

Får ta nya tag nästa helg!!!

Irmis körde bra men fick inte sekunderna att tippa åt rätt håll. Det var tight i D40 och En 4e plats blev det.

Stefan körde bra och blev 5a i H50.