tisdag 21 oktober 2008

KÄNNS DET RÄTT!!? PROVA!!!

Så här vackert var det (se bild) när jag sprang hem från jobbet några minuter över 17 idag. Solen tittade fram men var nästan helt nere i horisonten och det gråa vädret som dominerat hela dagen var som bortblåst. En härlig löptur hemåt genom Nordråna skogen, genom Nodsta, in i skogen runt Borgberget och till slut hemmet vid Borg (det gamla namnet). Appro på något helt annat sååå.... Läste jag i nya Runners world att den super vältränade Colting skaffat ett bollplank/tränare. Han har tränat efter eget koncept i 18 år. Han tycker inte han lyckats hitta sin riktigt topp än och de sista åren har han hamnat i ett trygghetsmönster. Man tränar väldigt, precis som man gjort förut för att det passar bäst in i vardagslivet och har ju funkat bra förr. Det är svårt att bryta sitt eget mönster och se sig själv utifrån.

Man kan ju direkt säga att man känner igen sig.

Jag har Stefan som ett bollplank och det har hjälpt mig bryta lite mönster. Iallafall så bröt vi lite mönster till förra året med 4*4 min/90-95% intervallerna. Till iår känns det lite som jag åter är lite i trygghetsmönstret!!.... Men(nyss) prata jag med Stefan i tel och vi prata igenom åtminstone två förändringar/justeringar till vinterträningen.

Den första justeringen är att lägga till ett intervall pass cykel till så vi ligger i med 3 st olika intervall pass from december månad.

Mitt bollplank S vill oxå att jag ska skippa fikat på ett av distanspassen i veckan pgrav att få ut lite mer av distanspasset mer än att det är trevligt. Att inte fika på passen har jag ju redan kört i de flesta av åren jag hållit på men de sista 4 åren har det varit lag på att alltid fika på distans passen men som tester och undersökningar visar så händer det grejer i kroppen på ett positivt sätt om man kör hela distansen ut, utan fika. Man ökar sin fettförbänning mer och man ökar sin uthållighet mer. Viktigt oxå när man väl kommer hem från ett ca 4 tim pass att fylla depåerna direkt. Senaste testerna där visar tex oxå att vanlig mjölkbaserad chokladdryck funkar bättre än sportdryck. Tills de testat dryckerna igen på ett annat vis då säger de väl tvärt om igen. He HE he...

Man får ta in info, bearbeta det, fråga, analysera, läsa lite till, känna om det känns rätt och sen prova på. Enkelt!! Eller hur!!??