torsdag 9 oktober 2008

SKEPTISK TILL CYCLOCROSS ÄNDÅ

Mmmmnnnnjjjaaaa... Jag är lite skeptisk till cyclocross ändå. Jag förstår den absolut från första början då det inte fanns mountainbike cyklar utan man körde i enklare terräng med en lite omgjord landsvägsracer. Om man idag skulle göra de ändringar som behövdes för att göra cykeln snabbare vid sidan av asfalten så skulle det bli en mountainbike cykel. Därför har man regler hur en CX cykel ska se ut som tex att man får inte ha skivbroms, inte ens v-broms och bockstyret ska förstås vara kvar även fast man har dubbelt så bra kontroll på cykeln med ett rakt styre.

Om vi lämnar själva cykeln så tycker jag att tävlingsformen är helt ok och med en ljus framtid då banan ska vara relativ kort med många varv, en körtid på ca timmen, underlaget snabbt och kurvigt med 2-3 spektakulära hinder och backar upp och ned. Lite som sprinten på skidor, fast lite längre körtid men betydligt kortare än både landsvägcykling och mountainbike xc som kan bli lite trist i längden för den som inte är super intresserad!!! som mig!!!....


....Jag blev hemma från jobbet idag då Irmis blev sjukt-sjuk i kräksjukan i natt så hon var helt utslagen och jag fick ta hand om lilla Iza till 100%. Det var en trevlig och mysig dag men mycket skratt, bus och förstås lite tårar.

Men till saken nu.

Jag fick någon timme över mitt på dagen då Iza sov och stack direkt ut och provkörde min hemma cyclocross bana. Jag körde några varv på banan som består mest av gräsunderlag och lite grusväg. Banan är ca 1 km lång/kort och har en hel del kurvor och banan är rejält kuperad.

Efter uppvärmningen så körde jag sten hårt i 4 varv men min MARIN GAVIA CROSS CYKEL som väger 9,3 kg. Jag vägde totalt med cykel och utr: 87,5 kg. 4 varv körde jag på tiden: 14:01 min.

Sen bytte jag cykel till min TEAM MARIN MTB med stel framgaffel som väger 10,2 kg. Jag vägde totalt med denna cykel och utr: 88,4 kg.
Efter ett varv för att vänja mig med mtb cykeln körde jag järnet igen i 4 varv och fick tiden med lite tröttare ben: 12:51 min.

Helt klart är det att det går fortare med mtb cykel än crosscykel utanför asfalten!!! Så därför lite skeptisk till CX som tävlingsgren på 2000-talet. Kan jämföras med tex skidors "telemark" kan man oxå undra varför den grenen finns när det går betydligt fortare utför på snö när man åker vanlig slalom. Nåja!!! Blir ju fler mästare iallfall!!!

Läste Janne Jakobssons blogg och såg att han var besviken på startfältet i veteran klassen på Svenska cupen starten i CX med tanke på hur få det är som cyklar mtb och sen är CX säsongen då de flesta är rätt less på cyklingen då man tävlat en hel säsong och det börjar bli kallt och blött.

Jag kan känna att jag orkar inte att resa iväg och tävla och försöka vara på topp under den lilla vilo tid man har som cyklist som just är under oktober månad. För när november börjar så börjar ju nästa säsong och vinterträningen börjar igen. Man måste liksom andas någongång oxå.

Lite synd är det dock om cc men man måste ju orka med nästa säsong oxå. Man vill ju inte bränna ut sig som många gör då de cyklar ALLT i några få år och sen (lite överdrivet) blir de feta, trötta, griniga och gamla på riktigt. He he he...