söndag 14 juni 2009

DUBBEL DUBBELSEGER

Totalställning Svenska cupen just nu!!!



Vilken helg det blev för fam Grape/Töjren nere i Borås. Det började på fredagen med att det öste ned regn då Irmis och jag provkörde ymerracets bana. Det var så sjukt mycket vatten överallt så man undra om det skulle gå att ta sig fram nästa dag då det var race i dikena på banan.


LÖRDAG


Men på tävlingsdagen så hade lite vatten sjunkit undan men samtidigt luckrat upp underlaget så det var rejält lerigt. Lite av mitt före nuförtiden. Inte för att jag gillar lera och vatten men jag kör bra på det och när det är lite löpning med cykel här och där är jag ganska så stark. Jag vann här för 2 år sedan oxå då det var samma underlag. Irma starta först denna dag av oss och hon körde kanon bra i leran oxå hon och vann ganska såklart i D-30 klassen. Izas Morfar och Mormor hade fått åka ned till Borås idag för Irmis och min starttid var så nära varandra. Morfar och Mormor underhöll Iza medans jag värmde upp lite.


Starten gick för H-30 och jag lade mig på en 4:e plats bakom
Johan Axelsson och Fredrik Lagercrantz från Kolmårdens mtb samt Joachim Lyth från Trosa vagnhärad. Bakom mig lade sig förvånade min värsta konkurrent Ola Hellström Almby IK. Ola brukar köra offensivt så jag blev lite förbryllad och tänkte; -ok idag ska han bara avvakta och plocka mig på slutet. Efter ett halvt varv låg jag först i spåret med Ola tät bakom mig. När den näst sista långa tekniska stigningen börja så hade jag bra ben och lyckades cykla uppför hela baken medans jag hörde hur det tystna bakom mig. Vågade inte titta bakåt utan körde på och sprang uppför den sista stigningen och kasta mig utför det tekniska partiet innan varvning. När jag passera under varvningsportalen så kasta jag en blick åt skogsbrynet jag kommit ifrån och ser Ola svänga ut på banan. -Fasen -Lite för bra att ha 25 sek ledning direkt på första varvet, tänker jag. Nu gäller det att gasa utan att stumma Ola har nog bara haft någe strul med cykeln och tänker nog komma ifatt så fort som möjligt. Jag trycker på och kroppen och benen svarar bra. Jag hittare bra linjer och spår och kan hålla hög fart trotts det hala underlaget. Vid varvning till varv 3 så är inte Ola 2:a längre utan det är Jocke Lyth som jag ser men avståndet har ökat och jag har nu en ganska bra ledning. Kör på allt vad jag kan och när jag går i mål så vinner jag med 3 min och 20 sek för Jocke. johan Axelsson är 3:a och Ola är på 4:e plats. Det var bra för totalställningen för mig. Nu e vi nog på ganska lika poäng.
Stefan Larsson, min bror och klubbkompis kör bra och kommer in på en 12:e plats i H-40.


SÖNDAG


Molnigt när vi vaknade men inget regn. Efter ett tag så började solen hitta ned till marken och det blev en strålande dag. Lång väntan till start för mig då jag starta först kl 13:04. Irmis och Stefan starta tidigt så det blev att ta hand om Iza då morfar och mormor åkt hem till Norrtälje. Irmis körde bra igen. Konstigt nog var föret snabbt och torrt och banan var helt olik gårdagens lerkörning. Idag gällde det att trampa, fort. Irma gjorde det och vann igen i D-30 klassen. Stefan körde bättre än igår och kom 11:a.


När det väl var dax för H-30 klassen och starten gick var jag seg i benen och hade fullt sjå att hänga med på 6-7 platsen. Ola fick en lucka till Per Kumlin, Jocke Lyth, Tobias Arneqvist. Tobias var den ende förutom mig som lyckades sådär att hänga på Ola på andra delen av banan. Men trotts att Tobias körde stelt i fram så drog även hann ifrån mig på den tekniska delen mitt på banan. Men på slutet av varvet så var det parkstigar och där började mina ben svara fint och farten gick upp och jag kom ifatt Tobias. Efter varvningen och startbacken på varv 2 så var vi även ifatt Ola som börjat stumma lite. När vi ska upp för den branta slalombacken så orkar inte Ola cykla uppför men Tobias och jag cyklar och Tobias tar täten tät följd av mig. I nästa långa stigning så tryter orken även för Tobias så jag gasar förbi och får lucka direkt. Tar mig runt alla 5 varv utan något strul och cyklar alla varven uppför slalombacken. Ola hämtar sig och håller min fart på slutet så tidsskillnaden blir någon minut till min fördel vid mål. Vinst även idag och jag är supernöjd. Jag vann alltså idag, Ola 2a, Tobias 3a, Johan 4:a och 5a Jocke.


TOTALLEDNING


Nu tog jag även över totalledningen i h-30 cupen oxå före Ola Hellström. Ynka 10 poäng före ola är jag. Sedan är det ett poäng glapp ned till 3:e plats som Johan Axelsson nu tagit.