söndag 21 juni 2009

MTB SM NÄRMAR SIG


Serpa i roslagen.. Det e unikt! Den ligger vid rimbo jord utanför Rö.
Så var halva mountainbike säsongen avklarad och det har gått över förväntan. Jag visste att om jag höll mig frisk så skulle jag vara med runt topp 3. Nu när halva säsongen har gått så toppar jag Sverige cupens H-30 klass och det är jag supernöjd med. Nu är det ett tävlingsuppehåll i cupen till början av augusti då jag inte kör några långlopp längre. Tycker inte långlopp är kul. Fokus är nu 100% på SM i mountainbike som i år går i Falun den 16-17 juli för mig. Tempot är på torsdagen och xc:et är på fredagen. Jag tvekade länge om jag skulle köra tempot då det är dagen innan xc:et som jag tycker är huvudtävlingen och den klart viktigaste tävlingen Men jag resonerade att det har funkat bra för mig i år att tävla 2 dagar på raken och jag var 3:a förra året och har ju faktiskt medalj tjans i år med på tempot samt jag brukar kunna vara i bra form mitt i säsongen, har mina bästa resultat just på SM. Mest tyngd lägger jag dock på xc:et när det gäller träningen till SM. Hur ska jag träna då? Veckan efter Borås körde jag mest distans, bara ett backpass och veckan slutade med 10 tim träning. Nu vecka 26 så börjar intrimmningen. Blir att äta sparsamt men bra så jag kan gå ned något kilo till SM veckan. Det blir kuperat i Falun så där vill man inte bära något extra kilo i onödan. Så här ser träningsprogrammet ut:
v26
mån: Styreketräning bål+ben 30 min.
tis: Trainer 4*4 min 90-95% 1 tim.
ons: Lugn distans cykel 2:30 tim.
tor: Smacks träningstävling mtb 1 tim.
fre: Bål 11 min. Vila
lör: Backe slalombacken 15*1:45 min 1:30 tim.
Sön: Lugn distans cykel 4 tim.
TOTALT: ca 11 tim
v27
mån: Styreketräning bål+ben 30 min.
tis: Lönnsvik MTB TEMPO 25 min. 1 tim
ons: Lugn distans cykel 2:30 tim.
tor: Trainer 4*4 min 90-95% 1 tim.
fre: Bål 11 min. Vila
lör: Lugn distans cykel 2:30 tim.
Sön: Vila (serva irma på D-30 LVG SM)
TOTALT: ca 7:30 tim
v28
mån: Backe slalombacken 15*1:45 min 1:30 tim.
tis: Bål 11 min. Vila
ons: Trainer 4*4 min 90-95% 1 tim.
tor: Lugn distans cykel 2:00 tim.
fre: Bål 11 min. Vila
lör: Slalombacken MTB XC RACE 1:15 tim.
Sön: Lugn distans cykel 2:00 tim.
TOTALT: ca 9 tim.
v29
mån: Vila.
tis: Vila.
ons: Köra SM banor 1 tim.
tor: SM TEMPO 1 tim.
fre: SM XC 2 tim.
lör: Vila.
Sön: Vila.
TOTALT: ca 4 tim.
Detta är iallafall vad jag planerat att göra. Nu ska det bara genomföras. Till verket!!!
En trigger för mig är att jag verkligen vill köra VM i pra-loup den 30 aug. Jag har inte fått ihop alla bitarna än för att kunna göra det möjligt men det ser ut just nu som jag kommer stå på startlinjen där. Det skulle vara en upplevelse det. Synd bara att det går på 1600 möh. Jag vet ej hur jag grejar hög höjd och har inte möjligheten att vara där någon vecka innan för att acklimatisera mig men jag ska först och främst få klart hur jag tar mig dit osv innan jag tänker mer på det.