söndag 19 februari 2012

LITE LÄTTARE MOT GAVIA 21 KM


Regn, tö och is hemma tvingar en in i boden där det är soligt och sommar när man stirrar in i dataskärmen. Ett förlängt 20/40 pass blev det idag. Gick rätt så bra trotts att jag var rätt trött idag då det inte blev så många timmars sömn inatt. Men på eftermiddagen fick jag loss lite tid kunde lägga mig och sova en timme, det var riktigt skönt.

Appro på detta med vikter så tänkte lufta lite om mina vikt mål då det trotts allt är väldigt viktigt i en sport som mountainbike xc.
Kollade lite i äldre träningsböcker och notera att jag 1996 vägde 87 kg med topp noteringen 89 kg. Under många år på 2000-talet vägde jag runt 84 kg. Men från och med 2008 så blev det mtb xc fokusering då jag oxå blev far till första barnet. Bestämde på allvar att jag skulle långsiktigt försöka gå ned så jag skulle hänga med uppför bättre samt att jag vägrar åldras som en halvmullig farbror och vad som än säges om smalhet så är det mindre farligt än fetma.
 Jag var tvungen att göra om mina mat vanor samt att forma om kroppen för enbart cykling. Ingen mer träning av överkroppen förutom bål-träningen. Men sådant tar tid och kräver väldigt mycket diciplin-och det förmodligen resten av livet.
Jag gick ned till en 77 kg i morgonvikt som jag sedan hållit under 4 år i. Under förra säsongen var jag nere i 75 kg under säsongen. Till denna säsong satsar jag hårt på master EM och master VM. Jag vet hur EM banan ser ut och vad som krävs för att nå toppen. Jag har hört hur tuff VM banan är och målet är högt.

Träningen jag kört de senaste åren har varit effektiv och där kan jag ej göra så mycket mer tycker jag förutom att få vara frisk och genomföra alla träningar som tänkt. Dock har jag dragit ned några timmar på distans passen och istället lagt till 1 intervall pass mer i veckan.
 Det stora målet i träningen är vikten som jag jobbat hårt att få ned ända sedan i höstas till en morgonvikt på 73 kg. Och än så länge så går planerna bra trotts att det aldrig är en spikrak väg nedåt. Träningen funkar bra och vikten är sakta på väg nedåt i trappsteg. Har bara något halvkilo kvar till viktmålet.
Räkna med mer prat om vikter när jag nått ett halvt kilo till men det kan dröja för det är en kamp precis som allt annat i livet.

Published with Blogger-droid v2.0.4