lördag 11 februari 2012

VILLES TRÄNINGS RACE


Published with Blogger-droid v2.0.4
Idag styrde jag vår suzuki terräng bil mot Sollentuna och Väsjöbacken där Ville Olsson bor. Han har precis som mig en teknisk, kuperad och tuff mtb slinga precis utanför husknuten. Och idag var det träning där. Vi var 4 st glada och taggade cyklister som skulle köra 4,5 varv på banan. Banan var ganska kort men intensiv och det tog ca 7 min varvet. Det var rätt moddig snö även fast några stigar var väl upptrampade och några partier skottade.
När jag värmde upp hade jag mina tävlings hjul med sommar däck på men jag kände att jag inte hade något flow med dem. Sån tur var hade jag slängt med mina tunga, gammel hjul med dubb däck på. Så innan start bytte jag till dem. Lite nackdel på de snabba partierna då de rullar lite dåligt men eftersom det var en hel del snäva kurvor och lite svårt utför så kändes det som det var det rätta valet just denna dag.

När starten gick så var det såklart Per Kumlin som var snabbast iväg och han höll tempot i nästan ett varv innan Ville smet förbi och fick en lucka. Det var singeltrack så jag skrek så snällt jag kunde till Per om jag kunde få komma förbi och som gentleman han är så fick jag det och jakten på Ville börja. Jag gick ifatt ganska så snabbt och låg bakom något halvt varv innan jag damma ut i lössnön innan en tvär böj och gjorde en lite tafflig blockpass och fick lite beröm av Ville;.)
Sen körde jag så fort jag kunde och fick en lucka i den branta utförspartiet som sedan växte sakta men säkert. När det gått 4,5 varv så hade vi inte kommit upp i halvtimmen så jag körde på ett varv till och de andra följde (osäkra om de räknat rätt eller fel på varv).
Träningen blev 5,5 varv och jag kom först upp på kullen med Ville ca 45 sek efter och Per ca 1:30 min efter Ville och 4a Täby cyklisten Andreas. Jättekul race och Ville bjöd på fika och lite cykelprat efteråt, mycket trevligt.
Nästa helg hoppas jag besöka mr Tommy Olsson för lite nya tränings race.