söndag 9 september 2018

HUSQVARNA MTB TOUR XCC OCH TOTALT

Sista dagen på Husqvarna Mtb Tour bjöd på Xcc. Kortare, snabbare, tightare och nästan lika kul som Xco😊
Det var sen start igen för mig och då Irmis körde redan på morgonqvisten blev det en riktigt lång dag. Men Simon höll mig igång bra. Vi cykla på nästan varenda stig i området som det inte tävlades på. Simon körde helt klart flest timmar idag👌av oss!!


När starten gick vid 14 tiden så klicka jag i direkt och kom iväg bra. Det gick något lugnare i starten idag och sen var det lite lättare att få rulle då det inte var lika svårt och kuperat som igår. Låg bra med i en tätgrupp på ca 6 man. Efter 1,5 varv så kändes det så bra att jag prova en kraftfull attack och jag fick bra fart och den enda som följde var Kim. Vi fick en lucka på ca 20 sek ganska snabbt. Körde sedan på i täten med Kim tätt på hjulet. Kim ledde ju med så mycket så han gasar nog på först på sista varvet förstod jag. Tyvärr krokna jag lite väl mycket mot slutet av 3e varvet och de som jagade var bara 5-6 sek efter då.

 Samtidigt går Kim upp och gasar gasar på in på sista varvet och jag får köra själv. Kör bra på de tekniska delarna men i sista slakmotan är Tommy E ifatt mig och sedan så bara väntade jag på hans attack. 

Attacken kom strax innan långa målrakan och jag kunde nästan bita mig med men Tommy slog mig med ca 4-5 sek. Så blev 3a på dagens rejs!! Ganska nöjd med det men lite bekymrad över att jag så ofta numera får en lite för lång svacka efter en tempoökning eller som ännu oftare efter starten. En mindre svacka får man räkna med men inte att det ska ta 1 varv innan man är återhämtad!! Skärpning!!

Totalt blev jag 2a efter Kim Eriksson som vann. 3a blev Tommy Evaldsson.


Blev oxå en bra helg för Irmis på touren då Irmis vann D40 klassen totalt.