söndag 16 september 2018

JÄRFÄLLA XCO

Då tour modeen blev inställt så körde Stefan och jag Järfälla Xco istället. Banan där går på ganska nya bruketbanan som ligger vid Järfällas slalombacke. 

Backen har ca 50 höjdmeter och det är rätt lika som Norrtäljes slalombacke har så tuffa backar.

Då vi inte kört banan tidigare så fick vi guidning runt banan av Fredrik Silven och det var bra för då satte man lite linjer direkt. Banan var riktigt skoj och utmanande. Banan var som i 2 delar. En tuffare del runt backen med fina stigar och många höjdmeter. Sedan en flackare längre del med en hel del rötter, sten och kurvor. Men underlaget var hårt och snabbt så man fick köra med tungan rätt i mun och full koncentration hela tiden. Kanske att just den delen var lite väl lång för min del men jag kör skapligt bra på sånt underlag så en ska inte gnälla😊

Det var dock lite trist att det var tunna startfält trotts kanonbana, fint väder och kanon bra arrangemang.

Vi veterander starta med elitarna och det var skoj för då kunde man försöka gå med Micke Flockhart en stund som man brukar göra på hemmabanorna men Flockis var inte snäll idag utan gasa på så han fick lucka direkt. 

Jag fick oxå en liten lucka direkt så det blev att köra i ingemansland hela racet igenom. I början körde jag lite taffligt på den flackare delen men det blev bättre och bättre körning där varv efter varv. Tvärtom på den backiga delen där benen krokna lite mer varv efter varv men i det stora hela gick det riktigt bra och det blev grymt bra träning och trött blev man. 


Så idag vann jag H40 före dagens 2a Rain Lond, 3a blev Fredrik Silven och 4a Håkan Dahlen.

Riktigt skoj idag och här vill jag köra igen!!!