måndag 19 augusti 2019

TID ATT BLOGGA VARJEFALL


Efter mycket om och men är vi allafall nu på plats i lägenheten Le Chaleureux som ligger ca 2 km nedanför Mount Saint anne backen och banan.
Resan hit blev förfärlig!! Detta är nog sista gången jag reser utanför Europa. Jag är verkligen ingen papperskille och då jag boka resan hit så lyckades jag missa eller dissa det där med eTA. Jag sladda in på det hemma då jag boka och vad jag minns var det så struligt att fylla i så jag gjorde väl inte rätt den gången. Och sedan fick jag för mig att jag gjort det!! Nåja gjort är ogjort och ursäkterna är många!!
Inte nog med det så hade jag missat betala för cyklarna. De var bokade men inte betalade. Det var inte billigt!! 4250:- enkel väg för hojarna. Bara att se glad ut och betala. Att vi missat att de hade annan koppling till elutagen var nu en liten detalj och det köptes in några minuter innan avgång.

När vi kom till frankfurt och skulle ta conections flightet. Fråga de om eTA nr och vi stod som frågetecken. Planet var fullbokat och skulle gå om 45 min. Vi fick sätta oss ned och börja först läsa och försöka förstå och sedan göra ansökningen och till sist förstås betala. Sen kom det ett mail med numret och det var bara visa upp ochså fick man grönt ljus. Irma hann. Inte jag, mitt mail dröjde några minuter för länge och gaten stängdes.

 Där stod vi!! Vad gör vi nu? Åker hem? Vi fick rådet att gå och boka om. Hur ska vi ha råd?

Efter köat 1:30 tim så fick vi en väldigt hjälpsam tjej som hjälpte oss och vi fick även gratis ombokning då det varit fulla flyg och en hel del strul för många. Nu fick vi springa till flyget till munchen som var i en annan del av flygplatsen. Vi hann och nu var kl 13:00 och vi hade inte ätit sedan 3:30. Flyget tog bara 35 min. Men nästa plan till montreal gick 16:00 så spring igen för att hitta. Denna gång med 30 min marginal så vi hann med en baugette och vatten.

Nu var eTA kopplat tilll passet och båda fick grönt ljus direkt och nu var det bara 7:30 tim flyg över atlanten. Planen var fulla så de platserna vi fick var långt från varandra. Jag drog som vanligt vinstlotten och fick sitta mittimellan 2 tjocka suckande medelåldets gubbar. Enda fördelen med det var att jag kände mig väldigt ung, smal och allert😄

Den resan gick ändå ok. Flygplanmaten har aldrig förut varit så god och det fanns ett stort utbud av filmer. Jag kolla på 3 långfilmer. Blandannat filmen Split den var riktigt bra. På slutet sved det i ögonen.

När vi landat och hämtade baggaget så dök såklart inte hojarna upp. Bara ställa sig i kö igen och fylla i papper så de kunde leta rätt på dem. De hitta dem och de var fortfarande i munchen och skickas med nästa plan sa de.

Bara bita ihop och ta sig till nästa kö för att få bilen. Det gick dock smidigt.

Sedan var det bara att köra de 3:30 tim bil i mörker, utan gps genom montreal. Det gick faktiskt riktigt bra...ett tag...tills klockan närma sig midnatt och vi hade varit vakna i 24 tim.. jag var så trött så jag var helt livsfarlig. Vi fick stanna och fälla ned sätena och jag somna direkt. Vakna någon tim tenare med ett ryck och undra först var jag var.  Kändes bättre efter den sömnen och vi fortsatte ända fram. Var framme vid lägenheten 2:30. Leta oss fram i mörkret och slog koden. Fel kod!! Fel igen och igen. Det tändes innanför och vi gick därifrån. Hur gör vi nu? Fick slå på telefonen och ringa hyresvärden. Inget svar. Jag maila honom. Irma börja nästan grina för 3 gången.... Helt jävla sluta var vi vid detta laget. Förberedde oss för att sova i bilen. Men då ringer hyresvärden och det hade blivit lite fel rumsnr. Fich rätt rumsnr och leta oss igen i mörkret fram och slår in koden och dörren öppnar sig!!! Yes!!! Sova!!! Snabb dusch och i säng 4:00.

Vaknar vid 7:30 och är mörbultad både psykiskt och fysiskt!! Känns som om vi drack varsin 75a igår....minns inte om vi gjorde det på slutet😄

Idag så har vi handlat mat, ätit, vilat. Det har regnat, åskat och varit lite sol. Fuktigt här och ca 24 grader.

Vi har ringt om cyklarna och fått besked om att de fortfarande är i munchen och det kan ta upp till 2 dagar innan vi får dem hit. De ringer!!!

Så lite tungt just nu!!! Jättesugen på att få cykla banan men är lite låst kan man säga. Nu ska vi strax ta en promenad runt banan ivarjefall så vi får se den. Sen är det bara hoppas på tur att få hit cyklarna i tid.

...tur brukar man ju ha.... 🙂

Kan ju alltid skylla på som Stefan brukar reta mig att.... Jag brkar säga: jag har sån jävla otur!!! 😄😀😄😀