onsdag 2 april 2008

KNÖLSVANAR, SKOGSMUS, CITRONFJÄRIL


Onsdag cykel distans pass bjöd verkligen på ett riktigt strålande väder. Temp på +10 grader och solsken. Turen blev på crossen och jag cyklade upp mot älmsta via rösa, lohärad, estuna, noor, marjum, söderbykarl, råda, gåsvik och sedan blev det en sedvanlig fika på ica. De håller på att bygga om fiket och det verkar bli stort och rymligt, det ser bra ut. Snittfarten var inte mer än 25,1 km/h, totalt 9,9 mil, 132 i medlepuls och tiden blev 4:03 tim.

Hemfärden blev längst med väddökanal och där var det blötare än jag trodde och jag fick kliva av några gånger och gå med cykeln men i stort sett så var det kanon före.

Några noteringar på färden var att det var väldigt tomt och öde längs vägarna och gårdarna men där man väl såg människor så höll man på med ved-arbeten. Det sågades, klövs och staplades så svetten lackade. Det påminde mig om att jag oxå har en del ved-arbete att ta tag i där hemma, ligger lite efter med höstens värme.

Jag såg oxå en hel djur och de verkade ta det lugnare än de männsikor jag såg. Jag memorera de olika arterna så jag skulle kunna redovisa här.
Jag såg:
Fullt med knölsvanar på åkrarna vid lohärad. Några får stod och betade det nya gräs som nyligen börjat komma upp vid söderbykarl. En hare sprang fort över åkern vid råda och där fanns oxå hästar som hoppade och frustade av vårglädje.

Några idislande kor låg och slappade på en åker mitt i skogen, -såg hur skönt ut som helst!!.
En skogsmus sprang fort men med korta steg över vägen vid rörvik. Vid nysättra kom en stor groda hoppandes men stannade blixtsnabbt när jag svischade förbi. Strax efter nysättra stod några rådjur och råstirra på mig.
Vid utlunda landade några kanadagäss på en åker och när jag nästan var hemma i lönnsvik kom en knall gul stor citronfjäril flygade precis framför mig och min cross.
Det var nog alla djur jag minns. Förutom alla små och större skogsfåglar som sjöng för mig längst med hela vägen.