lördag 28 juni 2008

Bläää.... för tarmac...

( Min pulskurva från SM Falun 2008, likt ett back intervall pass med lång nedvarv imellan)

Neee... landsväg SM är inget för mig. Det var en dryg tävling med en kör tid på 3:24 tim. Tempot var lågt förutom i den långa backen och även några gånger i den andra backen blev det fartökning så man fick gå på max. Rena intervallpasset. Annars var det mest att ligga på rulle och se vad de andra tog sig till och de andra måste ha tänkt likadant för det hände nästan ingenting. Jag hade 146 i medelpuls och 184 i maxpuls. medelhastigheten var runt 35 km/h. Inte så högt för att vara ett mästerskap med 40 startande h-35 cyklister.


Tyvärr är jag alldeles för svag att köra på flacken annars hade jag nog försökt att göra några ryck men när jag inte ens kan bibehålla farten här hemma på träningstävlingarna när jag går loss själv så var det ingen ide att gå loss då det fanns så många bra cyklister i stora klungan. Fast i den stora klungan var det bara 14 cyklister kvar när det blev dax för spurt och är jag svag på flacken så ska man inte tala om min explosiva sida som inte ens finns så jag slutade näst sist i klungan på 13e plats.
Men har nog inte varit så pigg i kroppen efter 3:24 timmars tävlande någon gång. Visst känns det i benen idag men det är för man inte är van med igångdragen då man ej kör på det viset i MTB och självklart knns backarna av då man gick några gånger för fullt uppför.


Nåja.. nu har man testat detta oxå och någon mer start i SM lansväg blir det inte för mig. Nu ska jag koncentrera mig på en roligare, mer spännande, tightare och ännu backigare sport: MOUNTAINBIKE XC. SM iNorberg hägrar och nu ska det finslipas.
PS: man undrar bara hur det kan vara så många som kör lansväg??? Det är ju inte så kul!!! Ungefär som att tävla i kajak!!! Förstå mig rätt!!! Jag älskar att cykla racer och paddla kajak men att tävla i det på det viset det tävlas här i Sverige e inte så kul.
Nu var banan i Falun rätt så bra som var kuperad men det var ju ingen klättring direkt mer en lång kraft backe. Kajak är kul att tävla i oxå om man tävlar i en smal å eller med lite forsar. Inte på en stor sjö eller längs kustbandet.
Kajak softar man i och njuter av stillheten, fåglar och ev stöta på några solandes nakna kvinnor!!! ;.) Ungefär som när man cyklar landsväg!!! Det är härligt att utan så stor ansträgning köra 4 tim på roliga krokiga vägar, ta en fika halvägs och sen hem igen. De korta racen på landväg är roligare sånnafall... Nåja igen!!! Det är vad jag tycker och jag tycker väl tvärtom alla andra som jag brukar göra!!! Nu ska jag ut och göra mtb-stig i skogen återigen!!!
DS: Fast jag måste erkänna att det var ett bra träningspass inför SM i MTB...