måndag 14 september 2009

FINAL SAMMANFATTNING

RESULTAT

Kalascup/Svenskacupen MTB XC 2009

H-30



3:a Johan Axelsson


Precis som slutresultatet i cupen så blev oxå resultatet i finalen på SM banan i Falun. Det var superjämnt mellan mig och Ola då vi stod på samma poäng innan finalen och jag var minst sagt riktigt nervös över min egen form och Olas form innan start.


Jag har haft lite jobbiga veckor de 2-3 sista. Veckan innan VM var jag livrädd att bli sjuk då det börjar bli förkylningstider för mig och jag var sjuk samma vecka förra året. Jag klarade mig och körde racet och den värsta persen var över. Men så var det dags för nästa och den sista för iår. Cupfinalen. Nu var läget ännu värre då Jag börjat med Izas inskolning och det gick bara 3 dagar så var hon supoerförkyld. Jag bara väntade på att förkylningen skulle ta mig med och jag har varit torr i haslen några dagar och som i värsta mardrömmen vaknar jag mitt i natten, natten innan cupfinalen och har lite ont i halsen, shit!!! Jag får skita i det då, stanna hemma!!! När jag vaknar på morgonen så är halsen ok men det svider i näsan och jag är snuvig och nyser. Jag tjansar ändå att köra vill ju inte ge bort segern till Ola. (Stefan Larsson H-40) och jag åker upp samma dag då vi kört banan mycket på SM. Banan passar mig kanon och det var nu torrare än på SM och lite mer lättåkt, även fast banan fortfarande är supertuff. Kändes ok på uppvärmingen Benen var pigga. Men jag var fortfarande väldigt osäker på var jag stod. När starten gick tillsammans med juniorerna, D-elit och H-40 så chocköppna Ola med att ta starten och bara glida ifrån. När vi gick in i längsta stigningen såg jag inte ens ola men ledet med topp juniorerna och H-40 Tommy Olsson var strax framför. Kan det verkligen hålla det här för Ola!!!? Då är han i kanonform!!! Jag var riktigt orolig för det kändes bra i mina ben och jag körde på bra. När vi nådde toppen såg jag Ola igen då hade toppjuniorerna kommit ikapp och i utförslöpan var Ola strax framför. när vi gick uppför sista långa branta stigningen på första varvet så hade jag Ola strax framför och såg när han slängde en blick bakåt och börja vingla och han körde väldigt långsamt. När jag körde om Ola dunka han mig i ryggen och jag trodde han punkat då han släppte direkt. Nu koncentrerade jag mig på att komma ifatt Tommy Olsson som fått en liten lucka och vid varvningen gick jag ikapp. Tommy körde väldigt starkt men jag märkte att jag var lite vassare uppför och körde om Tommy på toppen av den längsta stigningen och fick några meters lucka. Körde för fullt och kom ikapp 2an och 3an i juniorklassen och körde med dem ett tag och i början av den längsta stigningen på 3:e varvet gick jag om dem och gasa på lite extra. Det höll i ca 100 meter sen kände jag att jag gick för mycket på rött och var tvungen att dra ned på farten och juniorena körde om mig igen och jag mäkta inte med tempot längre som de höll. På toppen av 4e varvet hade en av juniorerna punkat och jag körde om honom och låg nu 3.a i juniorklassen. Det kändes ganska så bra gjort av en veteran tyckte jag. Sen var det bara som på räls till mål och gapet bakåt blev ganska så stort denna gång.
Jag hade lite tur med racet att inte förkylningen brytigt ut helt för idag så är jag sjuk. Fick riktigt ont i halsen natten efter racet och är snuvig och hostig och superhängig.
Jag är förövrigt supernöjd med denna säsong och alla målen på MTB blev nådda. Nu ska jag sätta mig ned och planera träningen inför hösten för att försöka hålla lite form till cross tävlingarna. Det blir en liten extra utmaning som jag sett fram emot hela året.