söndag 17 april 2011

KEPSCUP SAMT RÅNÄSSLOTT




MER BILDER FRÅN URSVIK

Helhelg med 2 KepsCup race samt relax på Rånäs slott. Lördagen började med att vi skjussa Iza till mormor och morfar där hon skulle få leka av sig under helgen medans mamma och pappa roa sig med vuxenlekar;.)

Det var förstås mountainbike xc på schemat båda dagarna för att finslipa formen till nästa helg då tävlingarna börjar på allvar. Första kepsen denna helg var i Ursvik. En ganska lång xc bana som var mestadels flack men hade 2 tuffa stigningar och en hel del sten och rötter som tog musten ur benen samt en del seg lera trotts mestadels torrt underlag. När starten gick så var tempot inte rasande. Uffe var med så jag tog häng på honom de första kilometrarna men det var inte supersnabbe Uffe som man är van att se honom så jag valde att gå om och öka tempot och ganska snart var jag ikapp täten. Där framme fick jag en bra fight med Ville Olsson och Oskar Malmberg samt lite av Fredrik Edin. Men Fredrik stanna lite då och då och kolla kedja och däck samt körde en extralop varje varv så han var såklart den klart snabbaste av oss och vann såklart, dock ej med så mycket då han greja med så mycket under racet. Jag gick om Ville och Oskar när Fredrik körde om och haka på en bit på ett flackt parti och fick lucka till Ville som var närmast. Den lucka höll jag sedan det sista varvet och kom in som suernöjd 2:a i elitklassen.

Sedan bar det av till Rånäs slott för en skön eftermiddag vila, massage och en tre rättermiddag. Kanon uppladdning inför Söndagens race.


Söndagens race var ute på Ingarö. En jättekul kort bana som skulle köras i 10 varv av elitklassen. Fredrik E kom ej till start och ej heller Micke F. så då blev det öppet igen om vem som skulle vinna. Ville var taggad och skulle göra allt för att slå mig. I starten var det en junior Ludvig Söderqvist som tog starten i något varv sedan tog Ville över taktpinnen med Stefan Dahl och mig och ett litet tag Ludvig. Jag kände mig väldigt stark men det var många varv så jag avakta och försökte få Ville trött eller göra ett misstag. På 6e varvet gick tempot ned lite så jag försökte göra en attack men Ville svara och jag kom ej om. Men snart kom misstaget från Ville jag väntat på och jag satte i all kraft och Fick lucka till Stefan som var närmst jagande. Fick ett rejält bakslag i stenpartierna och tappa lite fart och trodde jag skulle bli ifattkörd och det var knappt för Stefan låg bara ca 15-20 sek efter i ytterligare 2 varv men när jag gick in för sista varvet hade luckan växt lite till och jag kände mig piggare och nu var det bara hålla tempot och inte vurpa eller köra sönder. Jag vann denna dag och kroppen och benen är verkligen i fint slag nu. 171 i medelpuls båda dagarna och 181/97% i max igår och 182/98% i max idag.

Nu gäller det bara att hålla sig frisk till nästa helg så ska man nog kunna bjuda upp till fight.