söndag 5 juni 2011

SALBOHED XCO

I och med att solen börjat värma ordentligt och luften blivit sommarljum blir tiden framför datorn mindre. Och plötsligt har det gått flera dagar utan att man ens öppnat datorn och man inser att man klarar sig hur bra som helst utan att blogga, kolla läget i fejan och läsa skräpmail. Men så plötsligt blir det lite moln, nordanvind och så är man online.

Veckan efter Borlänge tour har gått åt till att kurera förkylningen, jobbat och varit med familj och klippt gräs hemma och mtb-banor. Två st lätta mtb pass har jag kört i slutet av veckan och det har gått ok samt inget återfall av förkylning. Och utan bakslag så bar det av till Sala/Salbohed för att köra ett MTB tränings XCO race. Det var Tommy Olsson som bjöd in till race på hans träningsbana. Stefan Larsson och jag satt oss i bilen och körde de 16 milen till Tommys kuliga och mycket utslagsgivande bana. Banan är gjord kring en liten slalombacke i Salbohed. Två riktigt tuffa stigningar och en hel del teknisk singeltrack. Sex varv var målet när starten gick kl 11:00.

Jag tog motvilligt starten men blev ganska så snart omkörd av Tommy. Vi gick ifrån Gunnar Bäckgren, Christer Claar, Stefan Larsson, Patrik Broberg och en Västerås cyklist.
Tommy drog upp ett rasande tempo och jag låg efter som en gummisnodd och det var nära gummisnodden gick av några gånger men i början på 3e varvet så körde Tommy ur i en kurva och jag fick några meter. La allt krut i de två tuffa stigningarna och fick en 30 sek ledning. Höll de 30 sek ända till mål och vann dagens träningsrace. Varvtider: 9:28, 9:39, 9:26, 9:52, 10:02,10:15 min. Kändes bra men ej strålande, men det är inte så ofta det känns strålande så jag är nöjd med dagens prestation bland oss gubbar.

Blir det inte bakslag imorgon så räknar jag med att träna för fullt nästa vecka. Det är ju bara 3 veckor kvar nu till EM i Slovenien.