tisdag 12 juli 2011

DE TRE KANSKE

Först och främst en liten tävlingsresume från Göteborgs Svenska cup deltävling i måndags. Efter en hel dels velande och planerande inför SM veckan med hänsyn för familj, ekonomi och resultat så beslöt Stefan Larsson och jag oss för att åka samma dag ned till Göteborg och tävla sedan hem igen på kvällen. 52 mil enkel väg och totalt 102 mil i bil på en dag + tävla och provköra SM bana.
Det börja bra men slumpen gjorde att det blev totalstopp på E20 efter en lastbilsbrand och tur i oturen så var vi inte så långt ifrån olycksplatsen då det blev milslånga köer. Vi tappa en timme på det. Det var en viktig timme i varat pressade tidschema denna dag. Väl framme i Göteborg hade vi en timme på oss till start. men vi skulle genom staden och denna gång var det en smartphones gps som rädda oss till start för ett tag var vi bra vilse. Väl framme hade vi 40 min på oss till start. Rätt så stressande kan man säga.
Provkörning av bana gick inte då vi missade den tjansen med någon timme. När starten gick så la jag mig 2a efter Peter Carlsson men HAN KÖR FEL!!! -NEJ inte det oxå, hinner jag tänka.

Ligger bland de sista och måste köra upp mig på den tighta, kurviga bana som man inte har en aning om hur den går. Kör som en kratta det första varvet i typ maxpuls. Tappar såklart lite på täten men inte så mycket konstigt nog. På varv 2 av 4 så vurpar jag och tragglar mig fram något bättre än på första varvet men har kört upp mig till andra plats. På varv 3 börjar jag hitta spåren och jag kommer ifatt Peter Carlsson som är i ledning i H-40. Jag ligger efter lite och hämtar mig och sen kör jag om och får lucka direkt och börjar närma mig Benny Andersson som kör i H-50 som starta samtidigt som oss. Är ifatt i slutet av 3e varvet och går om i början av sista varvet och kör bra och utan strul på sista varvet och vinner H-40 klassen för dagen. Är mycket nöjd med den vinsten då det var en riktigt kämpar insats denna dag mentalt. I efterhand så var inte detta upplägg så lyckat med att åka så långt samma dag som man ska köra tävling. Jag lär mig än :.))

RESULTAT GÖTEBORG
FLER BILDER AV ROGER NILSSON

MTB XC SM närmar sig med stormsteg och imorgon åker Stefan Larsson och jag ned till Borås för att provköra XC banan lite mer. Vi körde banan 1 varv efter måndagens Göteborgs tävling och banan var verkligen fin och utslagsgivande. Den var mer kuperad än jag tänkt mig men det var bara positivt med det. Några tekniska partier där man kan plocka sekunder om man är bra tekniskt fanns oxå. Jag tyckte faktiskt den var rätt lik Norbergs SM bana från 2008. Jättekul bana.
Vilka är favoriterna i H-40 klassen då? Kolla man resultaten under åren, året men framförallt de sista racen så är det 3 namn som sticker ut någon millimeter mer än andra snabba H-40 gubbar:

Peter Carlsson som vann MTB Tempo SM förra året. Vann Borlänge tour iår samt 19e man på Kortbana Lvg Elit SM för bara någon vecka sedan.

Gunnar Töjren som har SM guld i H-30 klassen, samt EM silver i H-40 iår och vann sista Sverigecup tävlingen så sent som igår.

Michael Johansson som har många SM titlar genom åren i H-30 klassen samt vann Mörksuggan så sent som i Söndags.

De tre kanske!!! Men det kan lika gärna vara någon helt annan!!!