onsdag 6 juli 2011

VINDEN KAN VÄNDA FORT

Idag var det sista TT inför Mölndals XCcup tävling på måndag och såklart XC SM. Det var fiskartorpet som gällde och Stefan och jag åkte dit på morgonen för att möta upp Ville och Micke. Det var alltså bästa möjliga sparring idag.
Efter ett mastervarv så samlades vi nere i asfaltsbacken för att race. Fem varv på den kortare TT banan, ca 4 km. En riktigt tuff XC bana med branta stigningar och tekniska branta utför och lite flackpartier med fin stig blandat med lite rötter och sten. Föret var snustorrt och mycket bra fäste och snabbt. Lite läskigt här och där då det inte var trimmat och rätt högt gräs.
Starten gick och jag tog plats tät bakom Micke. Tänkte att nu försöker jag haka, benen känns ju fina. Tempot in i skogen var fort. Djävligt fort. Jag försökte följa Mickes spår men han är grymt snabb och det är lite klass skillnad. När första tekniska långa uppförsbacken börja så gick gummibandet av ordentligt och Micke försvann. Jag hyperventilera i andningen och hade Ville tätt bakom mig. Redan i andra långa stigningen gick Ville om och fick snabbt en 10-15 sek lucka men sen hämta jag mig något och kunde haka på någotsådär i Villes tempo.

Ville är grymt snabb när han får till det och det verkar han få på fiskartorpsbanan. Ville drog ifrån några meter per varv. Jag kunde inte klaga på något idag. Benen var bra och jag körde fort utför tyckte jag. På sista varvet så gick jag på lite väl hårt utför i jakten på Ville och fick ett kast och kedjan hoppa och jag råka trampa till och kedjan vecka sig. Slutåkt för dagen men jag hade bara ett halvt varv kvar så det kan vara bra att det hände så har jag ny kedja till nästa vecka. Mina 4 första varvtider var:
8:44 min, 8:30 min, 8:40 min, 8:35 min. Sista varvet gick jag ju ej i mål på.
Riktigt fin genomkörare blev det idag.

Kollade in startlistorna inför SM och XC racet. I min klass var det 33 st anmälda och det var många bra. Att veta en hel del om sina konkurenter åkmässigt är rätt nyttigt. Många missar den biten och ser bara sig själv och vet knappt vad de andra i sin klass heter eller vilka resultat de har, om de är nya, gamla rävar, kör bra i lera, torrt underlag, flackåkare eller klättrare. Och bara för att man slår en cyklist på en bana så kanske man får storstryk på en annan. Det gäller att inte bli knäckt om man blir omkörd och det är livsfarligt att se ned på någon och tro att man är bättre. Vinden kan vända fort. Man ska ha respekt men samtidigt vara respektlös. En balansgång.
Min analys råder i veteran:
H-50 Så är ju såklart Benny A favoriten men blir det blött då tror jag på Tommy O.
H-30 är det lite öppet tror jag. Lite daxformen men jag tror på Ville O eller Andreas S men de som kommer utmana hårt är Samuel B, Gunnar B och Fredrik L. Går heller inte att räkna bort Tobias A efter förra årets SM.

Min klass då, vågar man säga något...he he... Michael J är en SM åkare och är garanterat i fin form och livsfarlig och får nog se sig som favorit. Peter C är grymt snabb. Erik V vill nog oxå upp på pallen efter alla 4e platser. En uppstickare är Jonas G. Sen är det några till som åker riktigt fort Rolf S, Kristian S, Peter V B, och Börje D. Undrar om Ulf J dyker upp om han kör då vinner nog han.
 Men blir det blött då tror jag på GT ;.))