fredag 15 juli 2011

GRATTIS MICHAEL

 Det blev en helt OK silvermedalj på SM XC i Borås.

Jag har varit så fokuserad på GULDET ända sedan förra årets 4e plats på SM XC i Rättvik (H-30) så jag gav inte upp guldmedaljen förrän mållinjen var passerad, för guldet skulle jag bara ha iår. Men det fanns en som var snabbare trotts att det var mitt före och mitt guld ;.)

Så trotts den fina medaljen så känns det som ett litet nederlag. Jag vet att Michael Johansson är skitstark, taktisk, har ett bra psyke och är en SM åkare av rang då han innehar en hel del guldmedaljer. Men föret var på min sida med regn, skitigt och en rätt så kuperad och teknisk bana. Och jag var frisk och i bra form. Men Michael var urstark och trotts att jag gjorde mitt bästa så hängde jag inte med tillräckligt för att bjuda upp till en riktig fight.

 Fick stå i andra startled då jag inte var med på tempot men det var bättre startled än jag räknat med. I starten så kom jag iväg bra men i första backen hamna jag lite väl långt bak och hamna ett litet tag i kön. Men när första långa stigningen börja så var det brett och jag kunde börja avancera på allvar.
Kom ganska snabbt upp till 3e plats men där var det ensamt då Michael och Peter Carlsson fått en rejäl lucka. Jag såg dem inte förrän jag kom till den branta pulka backen och då hade de en 30 sek ledning. Jag blev lite stressad men körde på bra och på andra varvet närma jag mig mer och mer och när vi nådde pulka backen den andra gången så var jag i stort sett ikapp.
Michael gjorde då en tempo höjning. Jag körde om Peter men luckan till Michael växte snabbt. När jag varva till till 4e varvet var jag 45 sek efter. Tyckte jag körde bra men var lite stressad av att jag tappa lite hela tiden. Inför sista varvet var jag minuten efter.
Tryckte på allt jag hade och tyckte jag öka tempot något till det sista varvet och hoppades på ett mirakel men..... Michael gjorde inga misstag!!! Sista varvet körde vi jämt och jag var 1 min och 1 sek ifrån GULDET. Grattis Michael Johansson!!!

 3a Peter Carlsson, 1a Michael Johansson 2a Gunnar Töjren
En liten (mycket liten) dos av hämnd är alltid bra för vår hälsa.
/ Paulo C